Opzet Marketingplan:
Inleiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe zet je een marketingplan op? In dit 'dubbelartikel' een helder schema om je op weg te helpen.
 

Hoe ziet een marketingplan er qua opzet globaal uit: die vraag krijgen we met een behoorlijke regelmaat toegemaild. Tijd dus om eens in te gaan op de opzet en inhoud van een marketingplan. Maar eerst twee waarschuwingen (om een paar vragen te voorkomen).

 

Opzet Marketingplan: waarschuwing 1

HET marketingplan bestaat niet. Elke situatie vraagt om een andere invulling en andere accenten. Bovendien verschilt de tijdsperiode waarvoor het marketingplan bedoeld is. Voor de lange termijn (meer dan vijf jaar) praat je over een 'strategisch marketingplan'. Voor de zeer korte termijn is dat een 'operationeel marketingplan' (of actieplan) en daartussenin zit het 'marketing jaarplan' voor de middellange termijn (1 - 2 jaar). Hoe korter de termijn hoe concreter het marketingplan uitgewerkt zal zijn.

Opzet Marketingplan: waarschuwing 2

  • Het marketingplan-schema zoals dit in het vervolg van dit artikel aan bod komt, is zowel een proces als een 'inhoudsopgave'. Dat kan soms verwarring opleveren. Je kunt het schema namelijk op twee manieren lezen.
    • De eerste manier is als een beschrijving van opeenvolgende fases die je doorloopt voordat je uiteindelijk een marketingplan op papier hebt. In dat geval moet je je realiseren dat het een proces is van voortdurende terugkoppeling van de ene fase naar de andere. Resultaten uit bijvoorbeeld de 'strategiefase' kunnen weer de 'doelen-fase' beïnvloeden: je stelt je doelen iets bij, wat vervolgens weer leidt tot een bijstelling van de strategieŽn etc. Je zou het proces kunnen zien als een spiraal, waarbij je herhaaldelijk de diverse fasen doorloopt maar wel iedere keer iets verder komt.
    • De twee manier om dit schema voor een marketingplan te lezen is het te zien als de 'inhoudsopgave' van het uiteindelijke marketingplan op papier.
    Beide manieren om het schema op te vatten zijn prima, zolang je het schema maar niet als een zuiver chronologische beschrijving ziet, maar meer als een proces van voortdurende terugkoppeling dat uiteindelijk tot een verslaglegging op papier leidt.

De eigenlijke schematische opzet van een marketingplan vind je hier.

 

 

 

Misschien ook interessant zijn de volgende artikelen over de impact van internet op het marketingplan (en de uitvoering ervan):

- Uitdaging 1: Marketing research krijgt totaal nieuwe aanpak
- Uitdaging 2: Het marketingcommunicatieplan: andere keuzes rond doelgroep en doel
- Uitdaging 3: Guerilla marketing en communicatie: klein budget, groot succes
- Uitdaging 4: Search engine marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Uitdaging 5: Link popularity in het marketing communicatie plan
- Uitdaging 6: Internet advertising vraagt serieus vakmanschap
- Uitdaging 7: Free publicity: blogs, awards etc.
- Uitdaging 8: Email marketing communication: succes zonder spam
- Uitdaging 9: Website marketing: zet je site optimaal in
- Uitdaging 10: Marketingcommunicatie: rol winkelcommunicatie uitgespeeld?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


Design crowdsourcing zet ontwerpwereld op zín kop

Er is een revolutie gaande in de ontwerpwereld. Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken het fenomeen Ďdesign crowdsourcingí. Huh? Tijd voor wat uitleg door Roel Masselink, initiatiefnemer van de belangrijkste Nederlandse site op dit gebied. De tijd van de gangbare ontwerpbureaus is voorbij, volgens hem....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Design crowdsourcing zet ontwerpwereld op zín kop.

Naar de bovenkant van

'Inleiding'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Opzet Marketingplan: Inleiding', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.