Het Promotieplan en internet:
Tien uitdagingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Promotieplan (marketingcommunicatieplan) is hard toe aan een major upgrade door de komst van internet. Hier tien cruciale punten die je ideeŽn en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden.

Door de komst van internet verandert de marketingcommunicatie van bijna elk bedrijf of elke organisatie. Wel al een eigen website, maar nog geen major upgrade van het promotieplan / marketingcommunicatieplan? Lees de tien uitdagingen die je ideeŽn, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden. Maar eerst: wat is er basaal zo nieuw aan internet communicatie?

 

Het promotieplan en internet communicatie

Voordat we op de tien cruciale aandachtspunten voor het promotieplan ingaan: wat is er op basaal niveau nu zo nieuw aan internet communicatie? Een paar hoofdkenmerken (op dit moment):

Marketingcommunicatie via internet: aandachtsconcurrentie cruciaal

De concurrentie om aandacht overheerst alles. 'Aandacht' is het alles bepalende ruilmiddel. Hoeveel aandacht wil de potentiŽle klant of relatie aan jouw bedrijf, dienst of product geven en hoeveel persoonlijke aandacht ervaart hij of zij van jouw kant. Internet is de concurrentiemarkt om aandacht!

Liever minder, maar wel beter

Met name op internet tekent zich een duidelijke communicatietrend af: op deze overbevolkte informatiemarkt willen veel gebruikers langzamerhand liever minder (informatie) dan meer. Maar dan wel relevante informatie en van een prima kwaliteit.

Informatie is product en promotiemiddel tegelijk

Voor het promotieplan / marketingcommunicatieplan (en voor de hele marketing mix) is het belangrijk je te realiseren dat informatie ('content') een product op zich is geworden, los van de fysieke producten die een bedrijf of organisatie aanbiedt. Informatie is product en promotiemiddel tegelijk. De kwaliteit ervan wordt steeds belangrijker (is de informatie deskundig, diepgaand, relevant, gebruikersvriendelijk?). Niet in het minst omdat heel veel (concurrererende) info vrij beschikbaar is.

Doelgroep wordt minder afhankelijk

De doelgroep is veel beter geïnformeerd dan vroeger. Vaak hebben potentiŽle klanten bijvoorbeeld al een beeld van de markt en van concurrerende producten, aanbiedingen en mogelijkheden. Ze zijn niet meer afhankelijk van de informatie van de verkoper, leverancier of informatiezender.

Promotieplan baseren op interactiviteit

De mogelijkheden voor interactiviteit kunnen je op allerlei manieren werkelijk in gesprek brengen met tal van (potentiŽle) klanten. Dat speelt in elke fase van de totstandkoming van een promotieplan / marketingcommunicatieplan:

  • continuŽ marketing research wordt mogelijk;
  • andere doelgroep-kenmerken worden belangrijk;
  • de mate van interactiviteit kan de doelgroepafbakening beïnvloeden ('goed opgeleide jongeren van 20 - 25 jaar die middels een weblog als opinieleiders fungeren');
  • de keuze van doelen doelen verandert (zo zal het doel 'breng een werkelijke, inhoudelijke discussie op gang met de doelgroep' steeds vaker serieus in een promotieplan opduiken).

Kortom, de interactiviteit behelst veel meer dan een e-mail adres op een website. Deze factor alleen al vraagt om een omslag in de ideeŽnvorming rond de marketingcommunicatie en dus in het promotieplan.

Multimedialiteit minder ingrijpend voor opbouw marketingcommunicatieplan

Multimedialiteit was er natuurlijk al vóór het world wide web. Pas met de komst van breedband verbindingen worden de online mogelijkheden vergelijkbaar met die buiten internet om. Toch lijkt de impact op communicatiestrategisch niveau voorlopig nog niet zo ingrijpend. Het voegt mogelijkheden aan het communicatiepalet toe, maar vergt geen wezenlijk nieuwe manier van denken (zoals bijvoorbeeld de interactiviteit wel doet).

Hyperlink-karakter internet heeft grote invloed op marketingcommunicatie

Het hyperlink-karakter van internet beïnvloedt daarentegen wel degelijk de aard van de communicatie. Een paar voorbeelden:

  • Het maakt een 'zap-methode' van informatie zoeken en opnemen mogelijk, ofwel een wezenlijk andere manier van omgaan met informatie.
  • Het biedt enorme mogelijkheden om kennis bij elkaar te brengen (en vergt dus strategische keuzes in het promotieplan / marketingcommunicatieplan over welke informatie en hoe).
  • Het verzamelen van informatie begint langzamerhand meer gewicht te krijgen dan het opnemen van de informatie zelf. Het downloaden van muziek, movies, games wordt een doel (hobby) op zich.
  • Internet is in snel tempo een superbrein aan het worden, een Encyclopedie der mensheid, een digitaal Kosmisch bewustzijn. En dat geldt zowel voor het totaal als voor elke kleine niche. Welke plaats, welke functie ga jij daarin als zender innemen?

Dit soort communicatietrends vraagt voortdurende heroverweging van je marketingcommunicatieplan / promotieplan.

PromotiePLAN onmisbaar

Internet biedt een breed scala aan internet marketing tools. Bovendien duiken voortdurend nieuwe marketinginstrumenten op. Zo hebben banners al lang plaats gemaakt voor verontwikkelde andere reclamevormen. Denk bijvoorbeeld aan 'advergaming': het adverteren binnen games. Al die mogelijkheden en veranderingen maken dat je beslist op een doordacht promotieplan terug moet kunnen vallen. Zonder dat houvast ren je achter de ene na de andere hype aan (ofwel van banners naar flashanimaties naar affiliate programs) zonder iets op te schieten.

 

De tien cruciale uitdagingen voor een (internet) promotieplan / marketingcommunicatieplan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 8
Email marketing communication: meer dan viagra en rolexen

Email marketing communication: de succesfactoren, hoe bouw je een adresbestand en hoe vermijd je spam....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 8 Email marketing communication: meer dan viagra en rolexen.

Naar de bovenkant van

'Tien uitdagingen'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Het Promotieplan en internet: Tien uitdagingen', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.