Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7
Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blogs zijn een prima voorbeeld van moderne free publicity via internet. Nú is het moment voor dit soort free publicity, want nog lang niet alle mogelijkheden worden benut.

Ook toe aan een major upgrade van het marketingcommunicatieplan vanwege 'internet'? Lees de 10 cruciale punten die je ideeën, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden. Uitdaging nummer 7 (zonder rangorde): blogs, e-zines, e-books en al die andere mogelijkheden voor free publicity.

 

Blogs, e-zines, e-books: free publicity in een nieuwe jas

Blogs (weblogs) zijn een hype op dit moment. Voor wie het niet weet: een weblog is een site in een dagboek-stijl. Het hoeft op zich geen dagboek te zijn, maar kan ook een verzameling van chronologisch geordende, korte nieuwsitems zijn of een reeks verhandelingen, links etc. Blogs zijn vaak egodocumenten (bijv. iemands visie op ..., of een dagboek), maar ook bedrijven en organisaties maken gebruik van blogs. Kenmerkend is vaak de eigen schrijfstijl, de vele links (met commentaar) en de frequente updates (soms een paar keer per dag).

Blogs voorbeeld van nieuwe 'free publicity'

Waarom we de blogs in dit artikel over free publicity naar voren halen? Omdat blogs duidelijk maken dat internet totaal andere mogelijkheden voor free publicity biedt dan de traditionele media. En omdat blogs hype-verschijnselen vertonen en het goed voorstelbaar is dat ze over niet al te lange tijd de weg van de advertentiebanners zullen gaan. Want wie zit te wachten op het zoveelste egodocument? Alleen de kwalitatief beste blogs konden het wel eens overleven.

Maar die plotselinge populariteit, het nieuwe ervan en de mogelijke kortademigheid van het verschijnsel blogs maken wel één ding heel duidelijk: de middelen voor free publicity op internet veranderen voortdurend. Wie free publicity via internet zoekt, moet daarom op z'n minst:

  • goed de internet communicatietrends in de gaten houden;
  • creatieve vormen en middelen bedenken;
  • kwaliteit leveren.

Voordelen free publicity

Internet is natuurlijk een prachtig medium om je organisatie, bedrijf of product te promoten. Internet IS bijna 'free publicity' als je iets interessants te melden hebt. De voordelen van free publicity zijn groot:

  • forse besparingen op de kosten voor een advertentie(campagne);
  • veel aandacht voor je bedrijf, organisatie, product of dienst vanuit professionele hoek;
  • meer waardering / meer status, bij media, collega's en internetgebruikers;
  • meer (en positief gestemde) bezoekers op je site;
  • (uiteindelijk) een hogere omzet;
  • de effecten spelen langdurig, soms langer dan een jaar.

Marketingcommunicatieplan voor hoofdlijnen en randvoorwaarden

Voor succesvolle free publicity moet je wel de manieren weten/bedenken én het zal je tijd kosten. Vooral dat laatst betekent organisatorische keuzes maken en daar komt het marketingcommunicatieplan om de hoek kijken. Dat moet onder andere de volgende richtlijnen bieden:

  • welke wegen kies je om free publicity te krijgen (persberichten, blogs, reviews etc.). Dit is in feite de strategie die je kiest en die de meeste kans geeft op free publicity;
  • hoeveel tijd is ervoor beschikbaar ('hebben we tijd genoeg voor een of meer blogs') en hoe verdelen we die tijd over de diverse middelen;
  • hoeveel budget is ervoor beschikbaar en hoe zetten we dat in;
  • hoe meet je en evalueer je het rendement van je inspanningen.

Voorbeelden van free publicity

Wat betekent het om free publicity te 'organiseren'? Wel, denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Schrijf redactionele artikelen voor nieuwssites, e-zines, nieuwsbrieven of portalen van anderen;
  • Creëer zelf een e-zine of nieuwsbrief (en bied anderen de mogelijkheid die te verspreiden);
  • Stuur persberichten naar internet media;
  • Neem met kwaliteitsbijdragen actief deel aan discussies met gelijkgestemden op internet, bijvoorbeeld in forums, nieuwsgroepen en e-mail discussielijsten;
  • Doe mee aan Award-competities (en stuur persberichten daarover rond);
  • Organiseer zelf een Award-competitie (vergt wel tijd en een netwerk om een objectieve beoordeling op te zetten);
  • Vraag relevante sites om een review van je eigen site of product;
  • Schrijf e-books over relevante onderwerpen en zorg dat anderen die kunnen verspreiden;
  • Zorg voor een kwalitatief goed weblog. Blogs kosten tijd, maar ze hebben naast promotie-voordelen nóg een voordeel: blogs dwingen je informatie te ordenen en er een mening over te vormen. Op die manier neemt je eigen deskundigheid snel toe. Anders gezegd, je doet bij het schrijven van blogs (ten koste van iets meer tijd) bewust wat je anders onbewust toch al doet.

Free publicity nog niet 'overused'

Free publicity is een traditioneel middel, maar lang niet alle mogelijkheden worden op internet echt veel gebruikt. Waarschijnlijk door een aantal redenen:

  • Een bedrijf of organisatie heeft vaak nog niet duidelijk in kaart wat de meest relevante plekken op internet zijn. Daardoor heeft free publicity nog een random karakter (of wordt nog helemaal niet ingezet).
  • Het effect van free publicity is ongrijpbaar: het bereik van de free publicity via bepaalde sites, fora of e-zines is moeilijk in cijfers te vangen. En hoe meet je of het zinnig is om bijvoorbeeld blogs in te zetten?
  • Het rendement van je inspanningen is mede daardoor moeilijk te meten.
  • Organisaties/bedrijven denken vaak hetzelfde te kunnen bereiken door het artikel op de eigen site te zetten: 'dan is het toch ook bekend'. Daarmee mis je echter promotionele kansen. Bovendien sluit zo'n 'eigen artikel' niet uit dat je met diezelfde inhoud free publicity probeert te bereiken.

Wat ook de redenen zijn: er liggen nog gouden mogelijkheden voor free publicity (en blogs zijn maar één mogelijkheid).

 

 

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks 'Het marketingcommunicatieplan en internet: tien uitdagingen'. Het volgende artikel in deze reeks behandelt uitdaging nr. 8: E-mail marketing communication.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 8
Email marketing communication: meer dan viagra en rolexen

Email marketing communication: de succesfactoren, hoe bouw je een adresbestand en hoe vermijd je spam....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 8 Email marketing communication: meer dan viagra en rolexen.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7 Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.