Design crowdsourcing zet ontwerpwereld op zín kop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er is een revolutie gaande in de ontwerpwereld. Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken het fenomeen Ďdesign crowdsourcingí. Huh? Tijd voor wat uitleg door Roel Masselink, initiatiefnemer van de belangrijkste Nederlandse site op dit gebied. De tijd van de gangbare ontwerpbureaus is voorbij, volgens hem.

 

"Design crowdsourcing is een openbare aanbestedingswedstrijd via internet voor ontwerpopdrachten", legt twintiger Roel Masselink uit. Hij was met de site Ontwerpen-voor-geld.nl in 2009 een van de eerste Nederlandse initiatiefnemers op dit gebied. "Iedereen kan eraan meedoen. Vandaar de naam: je besteedt je werk uit aan een ‘crowd', zeg maar een ‘internetmenigte'".
Dat concept slaat aan: bij Ontwerpen-voor-geld hebben inmiddels duizenden bedrijven zo'n openbare pitch uitgeschreven en meer dan tienduizend ontwerpers hebben zich aangemeld. Een ontwerpwedstrijd van Unicef leverde zelfs ruim 600 inzendingen op.

Hoe gaat design crowdsourcing in z'n werk

Masselink: "Een organisatie of bedrijf wil bijvoorbeeld een logo, visitekaartje, huisstijl of website. Zij plaatsen dan een wedstrijd op onze site en geven aan wat ze zullen betalen. Iedereen kan vervolgens een ontwerp insturen. De opdrachtgever levert eventueel commentaar, zodat een ontwerper zijn of haar inzending kan verbeteren. Na zo'n twee tot vier weken kiest de opdrachtgever het beste design. De winnende ontwerper krijgt zijn geld en Ontwerpen-voor-geld.nl ontvangt een bemiddelingsvergoeding van de opdrachtgever." 

Opdrachtgevers enthousiast over crowdsourcing

Getuige de grote belangstelling zijn opdrachtgevers enthousiast over dit internet-concept.  Masselink: "Opdrachtgevers hebben zo een enorm netwerk van ontwerpers tot hun beschikking. Ze kunnen kiezen uit een reeks van ontwerpen. En - een typisch internetvoordeel - sitebezoekers kunnen reageren op ontwerpen. Dat kan een opdrachtgever interessante informatie geven bij de uiteindelijke keuze."

En de ontwerpers?

Masselink: "Veel ontwerpers verdienen graag thuis wat bij. Bovendien kunnen ze meedoen aan ontwerpwedstrijden waar ze anders niet van gehoord zouden hebben of niet voor in aanmerking zouden zijn gekomen. Bovendien bouwen ze zo een mooi portfolio op."
Maar velen stoppen er toch tijd in zonder dat ze er wat voor terugzien? Masselink: "Als opdrachtgever moet je daar zorgvuldig mee omgaan. Wees duidelijk over wie je bent en wat je verwacht en niet verwacht. Geef snel en eerlijk feedback op globale schetsen. Dan kan de ontwerper meteen beslissen: doorgaan, opnieuw beginnen of afhaken."

Design crowdsourcing: kwantiteit versus kwaliteit?

Toch is er in communicatieland twijfel. Het is mooi dat door de vele inzendingen de mooiere ontwerpen boven komen drijven. Maar het contact tussen opdrachtgever en ontwerper is wel heel beperkt. En er zitten veel niet-professionele ontwerpers bij. Kortom, straks zit de opdrachtgever met een ontwerp dat niet aansluit bij doel, doelgroep, ‘huiscommunicatie' enzovoort. Masselink: "Dat gevaar heb je ook wanneer er een accountmanager tussen opdrachtgever en ontwerper staat. En onderschat niet wat voor mooie ontwerpen er uit zo'n enorme creativiteitspool  boven komen drijven." Maar je moet ook eerlijk zijn, geeft hij aan: niet élke opdracht leent zich voor crowdsourcing. "Als je als bedrijf bij een project regelmatig dingen wilt doorspreken, ben je wellicht beter af in de oude manier van werken. Maar dat kost je misschien ook drie keer zoveel."

De toekomst

Masselinks bedrijf uit Oldenzaal profileert zich inmiddels ook internationaal. Begin 2011 is de internationale versie www.design-web.com online gegaan, nadat eerder al de Duitse variant www.logo-design.de een succes bleek.

Het lijkt duidelijk dat beroepsontwerpers door design crowdsurfing heel anders naar hun eigen werk zullen moeten gaan kijken. De concurrentie staat te dringen. Vanuit een onverwachte hoek.

Externe links:

www.ontwerpen-voor-geld.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Promotieplan en internet:
Tien uitdagingen

Het Promotieplan (marketingcommunicatieplan) is hard toe aan een major upgrade door de komst van internet. Hier tien cruciale punten die je ideeŽn en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Promotieplan en internet: Tien uitdagingen.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Design crowdsourcing zet ontwerpwereld op zín kop', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.