Narrowcasting: een introductie
Narrowcasting is voor velen een nauwelijks bekend begrip. Maar of je nu bij de Blokker winkelt of een nieuw huis wilt kopen, je ontkomt als doelgroep niet aan narrowcasting. Wat gaat er achter deze communicatieterm schuil?
Narrowcasting: wat is het?
De terminologie is even veelzijdig als verwarrend: digital in-store merchandising, digital signage, flashdisplays, electronic display networks, retail television, captive audience networks, electronic point of communication, electronic billboards: het slaat op hetzelfde communicatiemiddel. Toch valt dit allemaal onder 'narrowcasting'. Voor wie liever minder uitheemse termen hanteert: onder narrowcasting valt zowel het beeldscherm met bewegende presentatie bij de Blokker als het informatie-touchscreen in het ziekenhuis of de reclamefilmpjes in de tram van Lijn 2 in Amsterdam.
Narrowcasting als begrip is communicatie- of marketing jargon. Het draait daarbij om de inperking van je doelgroep tot een bepaald publiek, op een bepaalde (openbare) plek en een bepaald moment. Het gebruikte middel daarbij is het digitale scherm (plasma- of lcd-schermen), dat meestal op afstand aangestuurd wordt. Vaak is het display deel van een netwerk en wordt de feitelijke inhoud voortdurend via een breedband internetverbinding geactualiseerd vanuit een database.
Waar vind je narrowcasting
Narrowcasting is vooral populair op locaties waar je in de rij staat of even moet wachten. Dus dat kan variëren van wachtkamers tot liften of de kassa bij een evenement (of supermarkt). De retail business, horeca en het openbaar vervoer liepen voorop bij het gebruik van dit middel. Zowel outdoors (bijv. als digitaal billboard) als binnen openbare ruimtes is het middel bruikbaar.
Communicatie-aspecten van narrowcasting
Een aantal communicatie-overwegingen bij narrowcasting:
- De grote kunst bij narrowcasting is het formuleren van een juiste boodschap, passend bij de setting van het middel, dus de op het juiste moment 'langslopende' doelgroep.
- Via narrowcasting is het mogelijk om doelgroepen te bereiken die je via broadcasting (bijvoorbeeld de reclameblokken op tv) niet meer goed kunt bedienen. Het zapgedrag van de tv-kijker is een duidelijke stimulans geweest voor de ontwikkeling van dit communicatiemiddel. Maar voor de duidelijkheid: het gaat hier om meer dan alleen een reclamemiddel. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld live-tv ergens te presenteren (let wel op de copyrights).
- Voordeel van narrowcasting ligt deels in het gemak: de schermen kunnen vaak klein van omvang zijn en daardoor makkelijk op allerlei plekken te plaatsen. Bovendien scheelt dat in de aanschafkosten van het communicatiemiddel.
- Doordat er vaak gewerkt wordt met touchscreens is het mogelijk om de behoefte en belangstelling van de doelgroep te monitoren en te analyseren.
- Narrowcasting kent een passieve en een actieve variant. De passieve vorm is natuurlijk al langer bekend: video's, digitale folders, animaties e.d. De actieve vorm is meer interactief: hierbij zet de opdrachtgever vooral het touchscreen in, maar ook communicatie via bijvoorbeeld sms of mms is mogelijk. Deze actieve variant is ideaal om de informatie nog scherper toe te spitsen op de doelgroep en om meer informatie over de de gebruiker te krijgen.
Narrowcasting software
De noodzakelijke hard- en software is afhankelijk van de gebruikssituatie: een kabelkrant vereist nu eenmaal andere narrowcasting software dan een openbaar televisiekanaal. Wanneer je niet het onderste uit de kan wilt halen wat betreft interactiviteit, streaming video content, aantal displays en soorten media, dan biedt een website, vertoond via een intern circuit, al aardige mogelijkheden. Een webdesigner kan je dan voldoende inlichten over de (on)mogelijkheden. Voor de eenvoudiger mogelijkheden is qua narrowcasting software vooral de combinatie van Adobe Flash en Actionscript populair.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Opzet Marketingplan:
Een handig schema
De opzet van een marketingplan volgt meestal het stramien dat je hier aantreft. ...
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Opzet Marketingplan: Een handig schema.