Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 3
Guerilla marketing: klein budget, groot succes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Guerilla marketing: wat is het en waar draait het om? M.n. internet biedt mogelijkheden om met weinig geld uiterst succesvolle marketing te bedrijven.

Internet verandert de marketingcommunicatie van bijna elk bedrijf of elke organisatie. Het marketingcommunicatieplan is vaak toe aan een major upgrade. Lees de tien cruciale punten die je ideeën, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden. Uitdaging nummer 3 (zonder rangorde): guerilla marketing, succes tegen lage kosten.

 

Guerilla marketing: een marketingplan bij een laag budget

Internet is qua marketingmogelijkheden de grote gelijkmaker voor midden- en kleinbedrijf, particulier, non-profit organisatie en megaconcern. Geld speelt natuurlijk nog steeds een rol (vooral bij internet reclame en als begrenzer van de beschikbare tijd), maar creativiteit en de kwaliteit van je communicatie bepalen het succes. Marketeers 'on a budget' grijpen hun kans met succesvolle marketingmethoden die weinig kosten. Die manier van marketing bedrijven wordt guerilla marketing genoemd of guerilla communicatie / guerilla communications(als je zelf wilt zoeken check dan ook de spellingsvariant 'guerrilla marketing').

Guerilla marketing in het marketingplan?

Guerilla marketing betreft alle onderdelen van de marketing mix (zelfs het Personeel, omdat de technieken uit de guerilla communicatie de behoefte aan personeel verkleinen). Toch komt het in deze artikelenreeks over het marketingcommunicatieplan aan bod omdat de focus meestal voor meer dan tweederde op de marketingcommunicatie ligt (en daarbinnen draait het dan vaak om de Attention uit de AIDA-formule). Vandaar dat de term 'guerilla communicatie' ook vaak opduikt.

Guerilla marketing is niet gebonden aan internet. Sterker nog, de term 'guerilla marketing' ontstond al midden jaren zestig van de vorige eeuw. Maar internet biedt wel prachtige nieuwe kansen voor guerilla marketing.

Guerilla marketing is geen aparte vorm van marketing op zich. Het draait om allerlei bekende en gangbare marketing tools. Maar de tools worden wél op een bijzonder effectieve manier ingezet. Die effectiviteit komt door een benadering die je kunt kenmerken als creatief, slim, verrassend, origineel, bijzonder, onconventioneel, geniaal en vooral: eenvoudig. Het resultaat is maximale aandacht tegen meestal lage kosten. De kosten kúnnen in sommige gevallen wel hoog zijn (ook grote bedrijven gebruiken 'guerilla communications' of 'guerilla promotion tactics'), maar het budget is niet de doorslaggevende factor bij het succes van het marketinginstrument.

Je kunt de guerilla marketinginstrumenten in drie categorieën verdelen: klassieke guerilla marketing, online en mobile guerilla marketing en strategische guerilla marketing.

Guerilla marketing met klassieke marketing tools

Deze categorie berust op klassieke marketing tools als sponsoring, public relations, reclame in de openbare ruimte e.d. De guerilla marketing varianten hiervan hebben namen als ambush marketing, sensation marketing of guerilla pr.

  • regelmatig een handgeschreven memo-velletje aan mensen sturen om te laten zien dat je aan ze gedacht hebt;
  • 's zomers bezoekers een ijsje meegeven om jouw aanbod/dienst nog eens te overdenken;
  • een bloemenwinkel die op een zonnige dag een druk bezocht terras gratis decoreert met bloemstukken (en visitekaartjes daarin);
  • een door jezelf ontworpen en gemaakte verjaardagskaart aan relaties sturen.

Enzovoort. De creativiteit bepaalt de grens.

Online marketing

Dit is de categorie die alle kansen krijgt dankzij internet. Dit is het speelterrein van de marketing pioniers op het world wide web. Hier vallen dingen onder als:

  • zoekmachine optimalisatie (search engine optimization, SEO). Dit betreft steeds wisselende technieken en strategieën om hoog te scoren in de zoekresultatenlijstjes van zoekmachines. Soms op een onethische manier, maar meestal als een serieuze poging om gevonden te worden. Meer hierover in het volgende artikel uit deze reeks: Het marketing communicatie plan: gevonden worden op internet.
  • multilevel marketing / affiliate programs. Dit zijn marketing tools waarbij derden in ruil voor een provisie jouw product of dienst promoten (een artikel over deze vorm van marketing zit in de planning).
  • aanwezigheid op internet forums, nieuwsgroepen of chatkanalen.
  • buzz marketing / viral marketing, de online variant van de mond-tot-mond reclame. Van een e-card die je door kunt sturen tot een game waar je een level hoger komt als je andere spelers aanbrengt.
  • email marketing, van een geniale digital card tot het opzetten en toesturen van een creatief en bruikbaar e-zine. Moeilijk op grote schaal in te zetten vanwege het gevaar van spam, dus ook hier moet de creativiteit voor het tegenwicht zorgen.
  • mobile guerilla communicatie begint pas net van de grond te komen. SMS marketing is een eerste verschijnsel in die richting.

Strategische guerilla marketing

Deze beweegt zich op het terrein van de niet-communicatie onderdelen van de marketing mix. Dus productstrategie, prijsstrategie, distributie. Maar ook hier draait het om de eenvoud en de geniale inval.

Conclusie t.a.v. guerilla marketing

Al met al is er door internet een nieuwe generatie van guerilla marketing activiteiten aan het ontstaan. De naam 'guerilla marketing' is daarbij onbelangrijk. Waar het om gaat is de boodschap die uit de guerilla-successen spreekt, namelijk dat creativiteit weer minstens zo belangrijk geworden is als het budget. Daarmee komt er een groter gewicht te liggen op het feitelijke creëren en realiseren van de uiteindelijke communicatiemiddelen.

Dit is een hoopvolle ontwikkeling voor kleinere organisaties en bedrijven: zij kunnen zonder enig probleem op gelijke basis concurreren tegen de 'grote jongens'. Het marketingcommunicatieplan van elk midden- of kleinbedrijf kan zonder problemen grote of zelfs internationale ambities bevatten. Het budget is niet langer een allesoverheersende factor. De 'grote jongens' zullen op moeten letten: there are new kids in town. En ze zijn met z'n duizenden.

 

 

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks 'Het marketingcommunicatieplan en internet: tien uitdagingen'. Het volgende artikel in deze reeks gaat over het marketing communicatie plan: gevonden worden op internet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Impact RSS op internet communicatie mogelijk enorm
RSS-feed biedt voordeel voor iedereen

Een RSS-feed heeft duidelijke voordelen voor de zender, de ontvanger en de webmaster met een eigen site. RSS kan een enorme impact krijgen op de internet communicatie....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Impact RSS op internet communicatie mogelijk enorm RSS-feed biedt voordeel voor iedereen.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 3 Guerilla marketing: klein budget, groot succes', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.