De marketing mix in het internet-tijdperk
De marketing mix is aan herziening toe. Wat betekent 'internet' voor product, prijs, marketingcommunicatieplan, distributie en personeel? Internet marketing blijkt een totaal nieuwe dimensie toe te voegen.
De traditionele marketing mix bestaat al vele jaren. En was al die tijd toegespitst op de al evenzeer traditionele media en communicatiemogelijkheden. De komst van internet heeft die 'omgeving' totaal veranderd: hoe speel je in op een koelkast die per mail 10 liter melk bestelt als hij leeg is? Hoog tijd om de marketing mix eens met een digitale bril te bekijken.
Marketing mix: de vier (of vijf) marketing p's
Even een stukje inleiding voor de niet-marketing collega's. Generaties marketeers zijn opgegroeid met de vier 'marketing p's', dé aangrijpingspunten om de doelen uit je marketing strategie te bereiken. Samen vormen ze de marketing mix van strategieën op het gebied van:
- het Product (assortiment, kwaliteit, merken, verpakking, service)
- de Prijs (wat kost het product de klant aan geld, tijd en moeite)
- de Promotie (het marketingcommunicatieplan)
- de Plaats (de distributiekanalen, transport, opslag e.d.).
En wie nog niet genoeg had aan de vier marketing p's voegde er soms nog een vijfde P aan toe:
- het Personeel.
Marketing mix: opnieuw pionierswerk
Gesneden koek, die marketing p's? Ook dan kan het de moeite lonen om nog een van die vele boeken over de marketing mix of de marketing p's erbij te pakken en al die overwegingen te herlezen met het concept van internet marketing in gedachten. Vergis je niet: de invloed van internet groeit én verandert voortdurend en daarmee kan iedereen aan het werkterrein van de internet marketing en communicatie zijn of haar eigen ideeën toevoegen. De online marketing mix is pas voor een fractie in kaart gebracht. Het is pionierswerk. In een serie artikelen geven we alvast wat resultaten van het verkenningswerk tot nu toe:
Marketingmix: de productstrategie in een nieuw licht
- Welke bestaande producten of diensten breng je via internet
- Welke nieuwe producten of diensten bied je aan
- Is een merk nog iets waard
- Informatie als product in de marketing mix
- Service krijgt nieuwe inhoud bij internet marketing
Marketing mix: prijsstrategie sterk onder druk door internet
Het Promotieplan: marketingcommunicatie en de internet challenge
Marketingmix: het personeel wordt virtueel op internet (NB. Nog niet gereed)
'Plaats' (distributie) krijgt nieuwe betekenis in marketing mix (NB. Nog niet gereed)
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Handige tips voor het solliciteren
Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV)
Een Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV): tien tips voor een effectief curriculum vitae (CV)....
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Handige tips voor het solliciteren Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV).