Tips voor een persbericht per e-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Professionele tips voor een effectief persbericht per e-mail
 

 

 

Het merendeel van alle persberichten verdwijnt kort na aankomst in de prullenbak. Hoe schrijf je een persbericht dat wl 'overleeft'? Een serie tips uit de professionele wereld.

Deze pagina is onderdeel van een artikelenreeks '40 Tips voor een persbericht'. De tips zijn verdeeld over de volgende rubrieken:

Naast deze tips voor een persbericht vind je in de Opzet van een persbericht de complete opzet/structuur van een professioneel persbericht.

Ben je meer geïnteresseerd in de communicatie-aspecten van een persbericht, lees dan Het persbericht vanuit communicatie-oogpunt.

Tips voor een persbericht per e-mail

  • Plaats je nieuws in de e-mail zelf en niet in een bijlage. Het zorgt alleen maar voor ergernis wanneer een journalist een onduidelijk bestand krijgt (in welk formaat?), met onbekende inhoud, dat hij/zij vervolgens voor de zekerheid misschien door een virusscanner moet jagen enzovoort. En dat alles vergezeld van de stimulerende tekst ‘Geachte redactie, hierbij ons persbericht’. Zorg dus dat het bericht direct in de e-mail te lezen is (dus ook geen pdf’s). Dat vergemakkelijkt het plakken en knippen.
  • Zet in het ‘Onderwerp’ boven je mail: PERSBERICHT en vervolgens de titel.
  • Je kunt bovenin je e-mail-persbericht een klein logo plaatsen, maar de voorkeur gaat toch uit naar een NIET-vormgegeven e-mailbericht (kies in je mailprogramma 'tekst zonder opmaak' en niet 'tekst met html-opmaak').
  • Hetzelfde geldt voor een eigen lettertype of bijv. een subtiele achtergrond: het is mogelijk, maar je weet niet of er bij de ontvanger iets van overblijft en als het niet cht professioneel gedaan is, komt het meestal alleen maar knullig over. Liever niet doen dus.
  • Stuur geen persbericht rechtstreeks naar een compleet e-mail adresbestand. Dan leest elke ontvanger waar het bericht nog meer heen is gegaan. Dat is geen stimulans voor de betreffende redacteur en slecht voor de privacy. Mail het dus aan jezelf en stuur een zogeheten blind carbon copy (BCC, zit als optie in je mailprogramma) naar je persbestand.
  • Maak een (liefst doorzoekbaar) archief op je website van verzonden persberichten.
  • Als je zelf weinig mailadressen hebt van relevante pers, overweeg dan gebruik te maken van betaalde persbericht verzenders zoals persbericht.com of perssupport.nl of van adressenmakelaars. De prijzen van dit soort services variren nogal, dus het loont de moeite om wat te shoppen. Zoek in ieder geval een verzender die voldoende adressen in jouw sector heeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Newsfeeds (rss-feeds):
Fascinerende kansen voor internet marketing

NB. Dit artikel is al enige tijd geleden geschreven. Mogelijk brengt de inhoud ervan je op ideen, maar het artikel heeft nog maar een beperkte actualiteitswaarde. Newsfeeds zijn niet meer weg te denken uit onze internetbeleving. Wat betekent dat voor internet marketing, zoekmachine optimalisatie en internet advertising? Een verkenning van de mogelijkheden....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Newsfeeds (rss-feeds): Fascinerende kansen voor internet marketing.

Naar de bovenkant van

'Tips voor een persbericht per e-mail'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Tips voor een persbericht per e-mail', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.