Tips voor een persbericht per e-mail
Professionele tips voor een effectief persbericht per e-mail
Het merendeel van alle persberichten verdwijnt kort na aankomst in de prullenbak. Hoe schrijf je een persbericht dat wél 'overleeft'? Een serie tips uit de professionele wereld.
Deze pagina is onderdeel van een artikelenreeks '40 Tips voor een persbericht'. De tips zijn verdeeld over de volgende rubrieken:
- Het persbericht: algemene tips
- Tips voor het persbericht per e-mail (deze pagina)
- Tips voor de lay-out
- Tips voor de inhoud
- Tips voor het woord-/zinsgebruik in persberichten
Naast deze tips voor een persbericht vind je in de Opzet van een persbericht de complete opzet/structuur van een professioneel persbericht.
Ben je meer geïnteresseerd in de communicatie-aspecten van een persbericht, lees dan Het persbericht vanuit communicatie-oogpunt.
Tips voor een persbericht per e-mail
- Plaats je nieuws in de e-mail zelf en niet in een bijlage. Het zorgt alleen maar voor ergernis
wanneer een journalist een onduidelijk bestand krijgt (in welk formaat?), met onbekende
inhoud, dat hij/zij vervolgens voor de zekerheid misschien door een virusscanner
moet jagen enzovoort. En dat alles vergezeld van de stimulerende tekst ‘Geachte redactie,
hierbij ons persbericht’. Zorg dus dat het bericht direct
in de e-mail te lezen is (dus ook geen pdf’s). Dat vergemakkelijkt het plakken en knippen.
- Zet in het ‘Onderwerp’ boven je mail: PERSBERICHT en vervolgens de titel.
- Je kunt bovenin je e-mail-persbericht een klein logo plaatsen, maar de voorkeur gaat toch uit
naar een NIET-vormgegeven e-mailbericht (kies in je mailprogramma 'tekst zonder opmaak'
en niet 'tekst met html-opmaak').
- Hetzelfde geldt voor een eigen lettertype of bijv.
een subtiele achtergrond: het is mogelijk, maar je weet niet of er bij de ontvanger
iets van overblijft en als het niet écht professioneel gedaan is, komt het meestal alleen
maar knullig over. Liever niet doen dus.
- Stuur geen persbericht rechtstreeks naar een compleet e-mail adresbestand. Dan leest elke ontvanger
waar het bericht nog meer heen is gegaan. Dat is geen stimulans voor de betreffende
redacteur en slecht voor de privacy. Mail het dus aan jezelf en stuur een zogeheten blind
carbon copy (BCC, zit als optie in je mailprogramma) naar je persbestand.
- Maak een (liefst doorzoekbaar) archief op je website van verzonden persberichten.
- Als je zelf weinig mailadressen hebt van relevante pers, overweeg dan
gebruik te maken van betaalde persbericht verzenders zoals persbericht.com of
perssupport.nl of van adressenmakelaars. De prijzen
van dit soort services variëren nogal, dus het loont de moeite om wat te shoppen.
Zoek in ieder geval een verzender die voldoende adressen in jouw sector heeft.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Newsfeeds (rss-feeds):
Fascinerende kansen voor internet marketing
NB. Dit artikel is al enige tijd geleden geschreven. Mogelijk brengt de inhoud ervan je op ideeën, maar het artikel heeft nog maar een beperkte actualiteitswaarde. Newsfeeds zijn niet meer weg te denken uit onze internetbeleving. Wat betekent dat voor internet marketing, zoekmachine optimalisatie en internet advertising? Een verkenning van de mogelijkheden....
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Newsfeeds (rss-feeds): Fascinerende kansen voor internet marketing.