De briefing rond het logo ontwerp (3)
De bedrijfslogo-richtlijnen: kleur, toepassingen en budget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een bedrijfslogo ontwerpen wordt een overzichtelijker proces wanneer je weet voor welke communicatiemiddelen je wilt ontwerpen, in welke kleuren en wat het mag kosten.

In het eerste deel van de briefing kreeg de graphic designer een beeld van bedrijf, product en communicatie-achtergronden. In het tweede deel van de briefing draaide het om de doelgroepen voor het bedrijfslogo, wat je met het logo wilt bereiken en welke boodschap het bedrijfslogo moet uitdragen. Daarmee is de communicatie-setting duidelijk. Tijd dus voor wat prŠktische richtlijnen voor het logo design.

 

De toepassingen van het bedrijfslogo

Om de ideeŽn van de graphic designer verder richting te geven is het goed om aan te geven wat voor gebruiksvormen je voor het bedrijfslogo voor ogen hebt. Geef aan welke toepassingen je op korte termijn wilt hebben en welke er op wat langere termijn aan zitten te komen.

Mogelijke bedrijfslogo-toepassingen zijn bijvoorbeeld:

  • visitekaartje
  • briefpapier
  • enveloppen
  • offertemappen
  • brochures / folders
  • jaarverslag
  • nieuwsbrief
  • formulieren
  • memovellen
  • stickers
  • fax-vel
  • website
  • banners op internet
  • stramien voor e-mail
  • inrichting van de bedrijfsruimte
  • auto-reclame
  • advertenties in drukwerk
  • vlaggen en spandoeken
  • billboards, abri's
  • bedrijfskleding
  • relatiegeschenken

Huisstijl / logo ontwerpen vergt apart budget

Het gebeurt in de praktijk nogal eens dat een opdrachtgever niet om een bedrijfslogo of een huisstijl vraagt, maar gewoon om 'wat briefpapier, visitekaartjes en enveloppen'. Dat impliceert niet alleen gebrek aan communicatief inzicht, maar vertaalt zich meestal gelijk in budgetproblemen: de hele ontwerpfase én die eerste toepassingen moeten uit één en dezelfde pot komen. Daarbij is dan meestal alleen de realisatie van die toepassingen begroot. En als de graphic designer pech heeft ook nog alleen het drukken en niet de vormgeving ervan.

Het zal duidelijk zijn dat zo'n visie en de bijpassende budgettering een slechte zaak zijn voor professioneel logo design. Je praat immers over duidelijk verschillende activiteiten, die soms zelfs door even zo vele verschillende professionals worden uitgevoerd:

  • het ontwerpen van het business logo / de huisstijl;
  • het vormgeven van een aantal primaire toepassingen, zoals visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, website, stickers etc. (al naargelang waaraan behoefte bestaat);
  • het produceren van die toepassingen (drukken, webhosting e.d.);
  • het in de toekomst realiseren van andere toepassingen (inclusief advies, vormgeving en productie).

Elk van deze activiteiten verdient een eigen budget. Gebeurt dat niet, dan dwing je de graphic designer bijvoorbeeld te bezuinigen op de drukkwaliteit om zo meer tijd in het logo ontwerp te kunnen stoppen. Of andersom: de eis voor een bepaalde drukkwaliteit dwingt de graphic designer om de ontwerptijd te beperken.

Kleurgebruik in het bedrijfslogo

Het kleurgebruik in het company logo (of de huisstijl) is van groot belang voor de uitstraling ervan. Een paar aandachtspunten:

  • Een geschikt kleurenschema vormt een krachtig onderdeel van de huisstijl en het bedrijfslogo. Het schema is erg belangrijk vanwege de associatieve betekenis en omdat het een rol zal spelen in heel wat bedrijfsuitingen. Geef aan of er bestaande bedrijfskleuren zijn, dan wel of je zelf bepaalde kleuren in gedachten hebt (en waarom). Denk daarbij ook aan de communicatiedragers waar het bedrijfslogo op komt te staan: hebben die een bepaalde kleur en hoe past het beoogde kleurenschema daarbij?
  • Het is nog steeds een goede zaak om rekening te houden met zwart/wit-reproductie van je business logo. Weliswaar zul je zelf meestal kleurenversies de wereld in sturen, maar het verdere gebruik heb je niet onder controle. Je wilt bijvoorbeeld toch niet dat je subtiele bedrijfslogo op je offerte een onleesbare veeg is geworden omdat de klant voor de beslissende vergadering een aantal zwart/wit- kopieŽn heeft gedraaid. Hetzelfde geldt voor faxen of bijvoorbeeld 1-kleur versies op relatiegeschenken. Ook zul je al of niet uit vrije keuze in de praktijk soms gebruikmaken van zwart/wit-advertenties.
  • De reproduceerbaarheid van kleuren kan een rol spelen (budgettair en druktechnisch):
    • Met een full colour bedrijfslogo met verlooprasters of foto-elementen leg je je vast op permanent hogere kosten dan bij een tweekleuren-logo met lijnwerk. Kostentechnisch verdient daarom tweekleurendruk (zwart + steunkleur of 2 kleuren) de voorkeur. Maar daar past wel een kanttekening bij:
      Bij steunkleuren (de bekende 'Pantone-kleuren') moet je soms flinke afwijkingen voor lief nemen wanneer je in full colour drukt (óf je moet bijbetalen voor extra drukgangen met die speciale kleuren). Dit probleem doet zich vaak voor wanneer je in je publicatie naast je bedrijfslogo met Pantone-kleuren ook kleurenfoto's wilt gebruiken. De beste oplossing is in de logo design fase voor steunkleuren te kiezen die goed overeind blijven in full colour druk (dus geen extra drukgangen vergen).
    • Behoorlijk wat Pantone-kleuren laten zich slecht reproduceren op de gangbare beeldschermen. Ook zijn er nog steeds behoorlijk wat mensen (en gebruikssituaties, bijv. kiosktoepassingen) met een monitor die maar een beperkt aantal kleuren (bijv. 256) weergeeft. Als je doelgroep of gebruikssituatie in die hoek zit, check dan van tevoren of de fraaie full colour tinten of steunkleuren van je corporate logo design zich goed laten vertalen naar die 256 kleuren.
    • Verschillende reproductie-methoden hebben hun eigen kleurenstandaards. Het reproduceren van exacte Pantone-kleuren is op sommige materialen (zoals muren of auto's) heel lastig. En full colour leent zich bijvoorbeeld minder voor zeefdruk op polyester borden. Als dat soort afwijkende toepassingen belangrijk voor je is, zorg dan dat de graphic designer daarmee rekening houdt.
    • In de praktijk betekent het bovenstaande dat je met sommige kleuren nu eenmaal een groter risico loopt op ongewenste afwijkingen dan met andere. Zowel op internet als in drukwerk. Soms moet je noodgedwongen voor een bepaalde reproductiemethode kiezen en blijkt het stijlvolle bruin van je company logo ineens vies bruin, fris groen wordt neon-groen etc. Laat het bij de briefing merken als je het cruciaal vindt dat kleuren in bepaalde toepassingen exact overeenkomen.

Eigen smaak in een bedrijfslogo

Voor jezelf én de graphic designer kan het heel verhelderend zijn om wat voorbeelden te noemen van in jouw ogen geslaagde, aansprekende bedrijfslogo's. Door daar wat over te praten kan de graphic designer een duidelijker beeld krijgen van wat bij jou(w bedrijf) past.

Het budget voor het logo design

Veel bedrijven schrikken terug van de bedragen die reclamebureaus / communicatiebureaus voor het ontwikkelen (let op de formulering) van een bedrijfslogo in rekening brengen. Het loont beslist de moeite om diverse graphic designers en bureaus een offerte te vragen. Maar laat niet de prijs het primaire criterium zijn. Ervaring met jouw sector en creativiteit zijn minstens zo belangrijk. Realiseer je dat je een bedrijfslogo of huisstijl voor heel veel gebruiksjaren (en gebruiksvormen) laat ontwerpen. In dat licht bezien vallen de budgettaire consequenties wel mee en zal het duidelijk zijn dat je meer gebaat bent bij een krachtig-maar-duurder ontwerp dan bij een matig-maar-goedkoop bedrijfslogo.

Voordat het logo design begint, moet in ieder geval duidelijk zijn:

  • hoeveel de fase van het bedrijfslogo ontwerpen mag kosten. Wat betekent dit voor het aantal uren dat de graphic designer erin mag stoppen;
  • hoeveel er beschikbaar is voor het realiseren van de primaire toepassingen (bijvoorbeeld briefpapier, visitekaartje, enveloppen, website en vlag of billboard bij de toegang tot de bedrijfsruimte);
  • of er budgettaire belemmeringen zijn voor toekomstige toepassingen. Is bijvoorbeeld vierkleurendruk (of zeskleurendruk) voor toekomstige publicaties altijd acceptabel of gaat de voorkeur vooral uit naar tweekleurendruk?

Vraag aan het ontwerpbureau om een offerte waaruit in ieder geval de kosten (en te besteden uren) naar voren komen voor:

  • het ontwerpen van een x-aantal logo-concepten (hoe te presenteren?);
  • het uitwerken van 1 concept tot het definitieve logo ontwerp (hoeveel revisies?);
  • het vormgeven van de primaire toepassingen (per toepassing begroot);
  • de realisatiekosten per toepassing.

Het productieproces richting logo ontwerp

Tot slot is het een goede zaak om in de briefing gelijk een aantal procedurele afspraken vast te leggen:

  • Leg vast hoeveel bedrijfslogo-ontwerpen je uiteindelijk wilt zien.
  • Leg vast hoe het verdere productieproces zal verlopen. Dus o.a.:
    • wanneer wordt het concept-ontwerp voor verdere uitwerking gekozen;
    • in wat voor vorm wil je elke concept-fase gepresenteerd zien (op papier of op pc, op welke communicatiedragers, hoever uitgewerkt);
    • hoeveel revisie-fases zullen er zijn en hoe zwaar;
    • wat is het globale tijdschema.
  • Doe een voorstel over wanneer de betaling plaatsvindt (in welke fasen).
  • Maak duidelijk hoe de besluitvorming zal verlopen (wie beslist, wanneer, vervolg).

Dit is het laatste van drie artikelen over de briefing rond een bedrijfslogo. Het volgende artikel in deze artikelenreeks over logo en huisstijl gaat over een volgende fase: de graphic designer heeft na de briefing flink gewerkt en presenteert nu de resultaten, dus wordt de vraag belangrijk 'hoe beoordeel je concepten voor een logo ontwerp'.

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over logo en huisstijl:

We hebben een speciale pagina met allerlei informatiebronnen over logo design op deze site:
Logo design: de cruciale informatiebronnen op een rij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


40 Praktische tips voor een persbericht

Veertig professionele tips voor een effectief persbericht   ...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op 40 Praktische tips voor een persbericht.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'De briefing rond het logo ontwerp (3) De bedrijfslogo-richtlijnen: kleur, toepassingen en budget', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.