Cadeaus voor relaties:
Hoe kies je de beste?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cadeaus zijn enorm belangrijk voor een relatie. Hoe vind je dat ene, juiste geschenk?

Relatie-cadeaus zijn een prima middel om bepaalde marketing-, communicatie- of PR-doelen te bereiken. ALS je tenminste het juiste relatiegeschenk inzet. Hoe kies je de goede cadeaus, of anders gezegd: welke criteria moet je aanleggen? Hier deel 2 van het artikel over het kiezen van een geschikt relatiegeschenk.

 

Hoe kies je de juiste cadeaus?

In deel 1 van dit artikel ging het om de vraag: passen de beoogde relatiegeschenken bij de marketing-, communicatie- of PR-doelen. Het volgende criterium bij het kiezen ligt dan ook voor de hand: passen de beoogde cadeaus wel bij de doelgroep uit het marketingplan etc.

Passen de cadeaus bij je relaties

Cadeaus kun je inzetten voor heel diverse relatiegroepen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • journalisten
  • toeleveranciers
  • distributeurs
  • omwonenden
  • beslissers binnen overheden op relevante terreinen
  • eigen verkooppersoneel
  • collega's bij een fusieproces
  • mogelijke donateurs of sponsors

De keuze welke relatiegroepen je wilt benaderen is als het goed is al gemaakt in bijvoorbeeld het (marketing)communicatieplan. Het zal duidelijk zijn dat bij elke doelgroep weer andere cadeaus passen. Zo zul je bij journalisten voorzichtig moeten zijn met 'dure' cadeaus, terwijl je juist wel iets van waarde kunt geven wanneer je succesvol verkooppersoneel in het zonnetje wilt zetten .

Maar zoals gezegd, de keuze voor de relatiegroepen ligt meestal al vast, het gaat er nu vooral om dat je cadeaus vindt die specifiek passen bij deze relaties. Daarvoor moet je in ieder geval je relaties goed kennen. Het kan bijvoorbeeld cruciaal zijn om te weten:

  • Zitten ze altijd achter hun bureau of zijn ze veel 'on the road'?
  • Werken ze veel met een pc?
  • Hebben ze een vaste of een flexibele werkplek?
  • Hebben ze een voorkeur voor bepaalde kleuren?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Welke functie hebben ze (witte boorden vs. de overalls)?
  • Zijn het overwegend mannen of vrouwen?
  • Waar wonen/werken ze (geografisch gezien)?
  • Hebben ze een gedeelde belangstelling?
  • Hoe ziet hun normale werksituatie eruit?
  • Enzovoort enzovoort.

Dit zijn maar enkele aspecten, maar elk daarvan heeft al invloed op het relatiegeschenk dat je zoekt.

Cadeaus de wereld insturen zonder dat je de situatie rond de ontvanger in kunt schatten is een vrijwel zinloos (en portemonnee-onvriendelijk) gebeuren. Als je je (mogelijke) relaties nog zo weinig kent, komen andere marketing-communicatiemiddelen eerder in aanmerking.

Dat wil niet zeggen dat je cadeaus niet kunt inzetten voor de benadering van een breed publiek (bij evenementen, bij stands, in de winkelstraat etc.), maar ook dan moet je een goede inschatting maken van de kenmerken van de ontvangers. Het is uiteindelijk cruciaal dat de ontvangers het gevoel krijgen dat de cadeaus echt voor hén uitgezocht zijn en bij hen past.

De kenmerken van je doelgroep staan overigens als het goed is voor een groot deel ook al omschreven in het marketingplan, communicatieplan of PR-plan.

 

Deel 3 van dit artikel gaat in op de volgende criteria bij het kiezen van een relatiegeschenk:

 

En misschien ook interessant:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


Hét logo voor de perfecte uitstraling

Een perfect logo geeft je de uitstraling die jij wilt. Maar hoe kom je tot zo'n logo?...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Hét logo voor de perfecte uitstraling.

Naar de bovenkant van

'Hoe kies je de beste?'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Cadeaus voor relaties: Hoe kies je de beste?', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.