Tips voor de inhoud van een persbericht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Professionele tips voor de inhoud van een effectief persbericht
 

 

 

Het merendeel van alle persberichten verdwijnt kort na aankomst in de prullenbak. Hoe schrijf je een persbericht dat wél 'overleeft'? Een serie tips uit de professionele wereld.

Deze pagina is onderdeel van een artikelenreeks '40 Tips voor een persbericht'. De tips zijn verdeeld over de volgende rubrieken:

Naast deze tips voor een persbericht vind je in de Opzet van een persbericht de complete opzet/structuur van een professioneel persbericht.

Ben je meer geïnteresseerd in de communicatie-aspecten van een persbericht, lees dan Het persbericht vanuit communicatie-oogpunt.

Tips voor de inhoud van het persbericht

  • Beperk je tot hoofdzaken. Dat klinkt makkelijk, maar valt in de praktijk niet mee. Je zult al snel merken dat het een hele kunst is om je nieuws binnen 1 A4-tje te houden. De kunst is dus: schrappen!
  • Wees zakelijk. Vermijdt filosofische uitweidingen of subjectieve beschrijvingen / oordelen. Schrijf alsof het over iemand anders dan jezelf / je eigen organisatie gaat.
  • De kop moet kort zijn en geen onnodige lidwoorden bevatten, kortom: in telegramstijl geschreven zijn. Bij voorkeur moet er een werkwoord in staan. Inhoudelijk geeft de kop aan wát het nieuws is en om wíe het gaat. Uiteraard geldt: hoe boeiender hoe beter (maar dit mag niet ten koste van de helderheid gaan).
  • De eerste alinea (de lead) geeft antwoord op de volgende punten: wie, wat, waar en wanneer.
  • De volgende alinea geeft aan het waarom en hoe.
  • Zorg voor korte alinea’s rond één afgebakend onderwerp (bijv. één alinea per discussie-argument, per trend, per product etc.).
  • Citeer een woordvoerder voor je bedrijf of organisatie of project. Dat maakt het verhaal aansprekender. De volledige tekst van een lezing of toespraak kun je eventueel als bijlage meesturen wanneer je uit ervaring weet dat bepaalde journalisten in die uitgebreide versie geïnteresseerd zijn. Dit gebeurt vaak bij persconferenties.
  • Als je iets minder ervaring hebt in het schrijven van persberichten laat dan het concept aan anderen lezen en herlees ook het concept na een dag nog eens met een kritische blik. Maak saaie alinea’s wat boeiender, maar kijk vooral of de lijn van je bericht helder is en of alle belangrijke punten erin staan.
  • Vergeet niet om waar mogelijk aan te sluiten bij actuele trends of vakontwikkelingen. Dat verhoogt in de ogen van de redactie de nieuwswaarde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


Dataverkeer berekenen: voorkom dure hosting kosten

Vaak schermt een hosting provider met de hoeveelheid dataverkeer die je mag gebruiken (en de webruimte die je voor je site krijgt). Goedkope hosting betekent in de praktijk vaak dat je minder dataverkeer mag 'veroorzaken'. Maar soms moet je dan wél flink bijbetalen wanneer in de praktijk meer bezoekers je site bezoeken dan je had gedacht. Het is dus heel belangrijk om goed in te schatten hoeveel dataverkeer je nodig hebt. Hoe kun je die hoeveelheid dataverkeer berekenen?...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Dataverkeer berekenen: voorkom dure hosting kosten.

Naar de bovenkant van

'Tips voor de inhoud van een persbericht'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Tips voor de inhoud van een persbericht', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.