Newsfeeds (rss-feeds):
Fascinerende kansen voor internet marketing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NB. Dit artikel is al enige tijd geleden geschreven. Mogelijk brengt de inhoud ervan je op ideeën, maar het artikel heeft nog maar een beperkte actualiteitswaarde.

Newsfeeds zijn niet meer weg te denken uit onze internetbeleving. Wat betekent dat voor internet marketing, zoekmachine optimalisatie en internet advertising? Een verkenning van de mogelijkheden.

Newsfeeds bieden een fascinerend nieuw marketinginstrument: een eigen, rechtstreeks kanaal naar een groep zeer in jou geïnteresseerde internet-gebruikers. Een eerste verkenning van de mogelijkheden.

 

Newsfeeds: de marketing voor- en nadelen

Newsfeeds (zie voor een uitleg rss-feeds: uitleg en guide) zijn in snel tempo een vast onderdeel van talloze webpagina's geworden. Sommige sites drijven alleen maar op het (door)vertonen van inhoud die elders gemaakt wordt: nieuwsberichten, forumdiscussies, tweets, het weer, de beurskoersen enzovoort. Wat zijn voor de marketeer de voor- en nadelen van newsfeed-marketing?

Enkele marketing-voordelen van newsfeeds

  • Je hebt een rechtstreeks kanaal met gebruikers die duidelijk geïnteresseerd zijn in dingen die met jouw dienst of product te maken hebben. Op dit moment is het daarmee een heel goed alternatief voor e-mail communicatie, die door spamming een groot deel van haar aantrekkingskracht aan het kwijtraken is.
  • De ontvanger kiest zelf wat hij of zij wil ontvangen en lezen. Dat betekent dat de ontvanger je boodschappen waardeert en deze totaal niet als spam ervaart. De ontvankelijkheid is dus groot.
  • Doordat de ontvanger zijn/haar newsfeeds selecteert, blijft voorlopig de informatie overload beperkt. De marketeer hoeft dus niet bang te zijn weg te vallen in een informatie-chaos. Wel is de kans groot dat in de toekomst de concurrentie tussen newsfeeds zo groot gaat worden dat de minder 'nieuwswaardige' rss-feeds uit het lijstje van de ontvanger zullen verdwijnen. Voorlopig speelt dat probleem nog niet al te sterk.
  • Het is een heel goed kanaal voor verspreiding van informatie die heel frequent geupdate wordt. Het zorgt a.h.w. voor een hotline naar de consument. Daarvan moet de marketeer zich ook bewust zijn en dat kanaal dus alleen gebruiken voor echt 'nieuws'.
  • RSS biedt de marketeer de mogelijkheid om via intermediairen de doelgroep te bereiken. Die intermediairen zijn de webmasters van relevante sites die jouw newsfeed op hun site publiceren. Dit is in feite vergelijkbaar met het aanbieden van artikelen etc. die webmasters op hun eigen site mogen plaatsen. Kortom, RSS kunnen voor standaard free publicity zorgen.

Enkele marketing-nadelen van newsfeeds

  • Op dit moment maakt alleen de internet-voorhoede gebruik van rss-feeds, dus je doelgroep is beperkt. Maar dit kan in snel tempo gaan veranderen wanneer dit middel de mainstream bereikt.
  • Het is een eenrichtingsverkeer. Je krijgt niet via de newsfeed informatie van de ontvanger. De effectiviteit van het marketinginstrument is daarmee wat lastiger meetbaar. Maar waarschijnlijk zal de technologie zich zo ontwikkelen dat dit probleem in de toekomst veel minder zal spelen. De eerste management tools op dit gebied zijn al verschenen.
  • Je bent erg afhankelijk van de de voorkeuren van de consument: die kiest wat hij/zij wil lezen en ook hoe frequent. Dat laatste betekent dat je geen controle hebt over het tijdstip waarop je boodschap aankomt. Als de ontvanger alleen af en toe de newsfeeds checkt, bestaat de kans dat je bericht wegvalt in de stroom nieuwe berichten. In feite gaat het om het verschil tussen push (op eigen initiatief informatie toesturen) en pull (op aanvraag toesturen).

Newsfeeds en internet advertising

Newsfeeds lenen zich ook voor internet advertising, maar dan moet je het medium wel voorzichtig benaderen om irritatie te voorkomen. De eerste vormen van internet advertising zijn al zichtbaar. Maar we praten over een nieuwe marketing tool, dus voorlopig melden we alleen wat eerste verkenningen over wat RSS voor internet advertising kan betekenen.

Een paar voorbeelden van vormen van internet advertising die inmiddels opgedoken zijn:

  • Reclame op een tussenpagina. Na het aanklikken van een item verschijnt er eerst een advertentie voordat het eigenlijke artikel in beeld komt. Hier zitten voor de lezer twee kanten aan. Aan de ene kant irriteert deze ongevraagde tussenstap. Aan de andere kant kan het gaan om ads die heel specifiek met aangeklikte onderwerp te maken hebben en daarom juist gewaardeerd worden. Hier op het Communicatie-Centrum neigt de opinie naar het eerste. De kans lijkt ons groter dat dit in de toekomst alleen maar een nieuwe variant oplevert van het irritante popup-advertising.
  • Reclame als afzonderlijk item in het berichtenlijstje van de newsfeed. De zender plaatst zelf advertenties als afzonderlijk 'nieuwsitem' in de newsfeed. Op den duur lijkt ons dit storend wanneer een item niet gelijk als reclame herkenbaar is. Het kan ook voor vervuiling van die RSS-feed zorgen en daarmee het einde van het 'abonnement' inluiden. Riskant dus, maar bij spaarzaam gebruik wel heel effectief natuurlijk.
  • Reclame in de RSS-feed. Hierbij gaat het om gewone tekst-advertenties, meestal aan het einde van de tekst van de newsfeed. Minder nadrukkelijk, dus minder irritant, terwijl het wel om goede contextuele advertenties gaat.
  • Reclame op de opgeroepen webpagina zelf. Niet verrassend natuurlijk: dit zijn gewone sitepagina's met de gebruikelijke reclame, alleen wordt die nu opgehaald door de rss-reader wanneer de gebruiker op het nieuwsitem klikt dat aan die pagina verbonden is.

Inmiddels zijn er ook management tools waarmee je advertenties in je newsfeed kunt brengen en het klikgedrag kunt meten. Vaak krijg je daarmee onder andere controle over de plaats van de advertentie, de advertenteerder, de frequentie van adverteren en de rapporteringsmogelijkheden.

Internet advertising en RSS-feeds geslaagde combi?

In principe vindt hier communicatie plaats tussen een zender en een heel geïnteresseerde doelgrope. Doordat je zo precies die belangstelling kent, moethet mogelijk zijn om relevante reclames te tonen. De Click Through Rate (CTR) moet dus hoog kunnen zijn. Tegelijk trekt RSS momenteel zo veel aandacht van internetgebruikers juist omdat het rechtstreeks informatie geeft zonder allerlei ruis eromheen (zoals niet-interessante info en dus ook reclame). Hier ligt dus op dit moment een spanningsveld.

Het zou goed kunnen zijn dat er zich in de toekomst spam-achtige praktijken voordoen. Op dit moment is zelfregulering nog het sterkste tegenwicht daartegen: te veel storende reclame betekent dat de ontvanger die newsfeed cancelt. maar technologie en RSS-marketing staan zozeer in de kinderschoenen dat het hachelijk is om een voorspelling te doen over hoe internet advertising via newsfeeds zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Onze inschatting is dat er hier hele goede mogelijkheden voor internet advertising liggen, maar dat de vorm waarin die gegoten wordt cruciaal zal zijn. De onopvallendste vorm op dit moment (reclame aan het slot van tekst in RSS-feeds) lijkt ons momenteel een interessant compromis.

Hoe zet je rss-marketing in

Door de nieuwheid van het medium newsfeeds duiken er voortdurend nieuwe, originele manieren op waarbij rss als marketinginstrument wordt ingezet (naast de hierboven genoemde internet advertising). Om de gedachten een beetje te vormen hierbij wat voorbeelden.

Maak een eigen rss-reader

Verschillende websites hebben een eigen rss-reader ontwikkeld. Dit is meestal een gewone rss-reader in een meer eigen jasje waarin standaard (naast de eigen newsfeed) al een aantal voor de eigen doelgroep interessante newsfeeds is opgenomen. Gebruikersvriendelijkheid staat daarbij meestal voorop en gewoonlijk moet de gebruiker zich eerst registreren. Bij die registratie kun je meer dingen te weten komen van de ontvanger. Vooral voor wat minder met RSS vertrouwde doelgroepen is dit een heel aardige service.

Newsfeed inzetten voor deskundigheidsimago

Een RSS-feed is een prima manier om de deskundigheid naar buiten te brengen die in een bedrijf of organisatie aanwezig is. Zorg dat de eigen specialisten regelmatig even een kort, maar zinnig berichtje schrijven. Dat kan heel eenvoudig via een weblog en een daaraan gekoppelde rss-feed 'gepubliceerd' worden. Prima om een status van deskundigheid te bereiken.

Buzz marketing (viral marketing) door newsfeeds

Sommige bedrijven hebben het medium rss gebruikt om een soort buzz marketing te creëren rond een nieuw product. Een aantal doelgroepleden kreeg gratis de eerste versie van een nieuw product op voorwaarde dat ze over hun ervaringen in een eigen nieuwsfeed publiceren. Dat leverde bruikbare informatie op én een geruchtencircuit op internet nog voor het product op de markt was.

RSS en zoekmachine optimalisatie

Het blijkt inmiddels dat RSS prima inzetbaar is om je bekendheid en zichtbaarheid via zoekmachines te vergroten. Het kan er op z'n minst voor zorgen dat je site dagelijks opnieuw geïndexeerd wordt door de grote zoekmachines: de zoekmachines detecteren voortdurend nieuwe inhoud op je site (door de continue toevoeging van newsfeed-items) en indexeren je daarom veel vaker. Bovendien schatten ze daardoor de site-relevantie hoger in. Dit geldt niet alleen voor de zender-site, maar vooral voor sites van intermediaire webmasters, ofwel sites die newsfeeds van anderen op hun eigen site hebben opgenomen.

Om deze voordelen bij zoekmachines te bereiken moet je wel op twee dingen letten:

  • Zorg voor voortdurende verversing van de berichten.
  • Zorg voor relevant nieuws (nieuws dat goed past in de pagina, anders verlaagt het voor zoekmachines je relevantie).

De kunst is dus om newsfeeds te vinden die met een behoorlijke regelmaat een hoge kwaliteit nieuws/berichten de wereld insturen. Eventueel kun je zelf via bijvoorbeeld Google Alert, Daypop, PubSub of soortgelijke zoekmogelijkheden een newsfeed opbouwen uit de meest actuele zoekresultaten rond een bepaald onderwerp.

Technisch gezien is het wel belangrijk dat de rss-inhoud volledig in je pagina opgenomen is (dus geen javascript daarvoor gebruiken). Markeer de berichtkoppen met H3-tags, zodat de zoekmachines die koppen als een belangrijk onderdeel van de pagina zien. Verder is het goed om je te realiseren dat de Google PageRank van je pagina verdeeld wordt over de diverse links op die pagina. Dat kan soms ongewenst zijn, maar is te voorkomen door een stukje javascript-code op te nemen voor elke link in de rss-feed.

Conclusie

Newsfeeds hebben een grote marketing-potentie. Er liggen nu al grote mogelijkheden voor doelgroepgerichte communicatie, voor internet advertising en voor public relations, en de toekomst lijkt een scala aan verdere toepassingen op te gaan leveren. Tegelijk geeft dat aan waar RSS op dit moment staat: in de kinderschoenen. Dus op dit moment geldt: houdt dit marketing tool goed in de gaten houden en verdiep je eens in of experimenteer voorzichtig eens met het verschijnsel newsfeeds.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Handige tips voor het solliciteren
Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV)

Een Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV): tien tips voor een effectief curriculum vitae (CV)....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Handige tips voor het solliciteren Voorbeeld curriculum vitae (gemengd CV).

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Newsfeeds (rss-feeds): Fascinerende kansen voor internet marketing', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.