40 Tips voor een persbericht /algemeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Algemene tips voor een effectief persbericht
 

 

 

Het merendeel van alle persberichten verdwijnt kort na aankomst in de prullenbak. Hoe schrijf je een persbericht dat wél 'overleeft'? Een serie tips uit de professionele wereld.

De 40 tips zijn verdeeld over de volgende rubrieken:

Naast deze tips voor een persbericht vind je in de Opzet van een persbericht de complete opzet/structuur van een professioneel persbericht.
Ben je meer geïnteresseerd in de communicatie-aspecten van een persbericht, lees dan Het persbericht vanuit communicatie-oogpunt.

Het persbericht: Algemene tips

  • Journalisten willen heel graag een actuele aanleiding voor een bericht. Achtergrondinfo komt pas op de tweede plaats. Zorg daarom dat je persbericht ook zo’n aanleiding bevat en niet ‘in de lucht hangt’. Vaak creëer je die aanleiding zelf: een persconferentie, een opening, de start van een project, nieuw personeel, een uitbreiding enzovoort. Maar soms kun je ook in je persbericht inspelen of reageren op actuele ontwikkelingen op je vakgebied of in de maatschappij.
  • Zorg zoals gezegd dat het nieuws actualiteit bezit, maar bekijk actualiteit wél ten opzichte van de verschijningsfrequentie van het medium. Een maandblad heeft een heel andere visie op actualiteit dan een dagblad. Houd daar bij je mediaplanning rekening mee.
  • Een bekend maar lastig regeltje: beperk het persbericht liefst tot 1 A4. Moet er per se meer informatie mee, maak er dan een bijlage van, maar probeer het echt liever te vermijden. Wél kun je die achtergrondinfo op een voor de journalisten gereserveerd deel van je website zetten. In je persbericht verwijs je dan daarnaar.
  • Als je persbericht langer dan 1 A4 is, neem dan onderaan de eerste pagina het eerste woord van de vervolgpagina op. Dan is duidelijk dat er nog een vervolg is. Een paginanummering kan daar ook bij helpen (‘Pag. 1 van 2’).
  • Een embargo (een verbod op publicatie voor een bepaalde datum) klinkt professioneel. Gebruik het echter alleen als dat beslist nodig is. Anders bederft het alleen maar de verhouding met de betreffende redactie.
  • Probeer de verschijningsdatum af te stemmen op het beste aanlevertijdstip voor de belangrijkste media. Bel gerust met een redactie om te vragen wanneer je het beste je persbericht aan kunt leveren.
  • Bel een dag of drie na verzending met de redactie en vraag of het persbericht is aangekomen en of er misschien nog vragen zijn.
  • Vraag geen foto’s of ander materiaal retour. De journalist heeft wel wat anders te doen dan postpakketjes te maken.
  • Verstuur het persbericht bij voorkeur op naam van een bepaalde journalist. Als je die naam niet weet, vraag dan even aan de redactie aan wie je het best een persbericht over ... kunt sturen.
  • Ze vormen weliswaar niet de doelgroep van je persbericht, maar het is toch wel handig om te zorgen dat relevante relaties op de hoogte zijn van je persbericht. Zeker wanneer het nieuws hen ook raakt.
  • Voor je verhouding met de pers kan het geen kwaad om aan de redactie even te laten weten hoe het artikel gevallen is (bij jou en in je omgeving) en je waardering voor de aandacht te uiten. Overdrijf niet, want dat geeft de journalist het gevoel dat hij/zij jou een persoonlijke dienst heeft bewezen in plaats van dat hij/zij objectief de meest nieuwswaardige items heeft uitgekozen.
  • Respecteer de redactie. Het zijn (meestal) professionals die uit een enorme hoeveelheid items de belangrijkste nieuwsberichten moeten kiezen. Taboe is dus een opmerking als “Hierbij sturen wij u de informatie over onze nieuwe productielijn. Gaarne plaatsing in het eerstvolgende nummer.”
  • Zorg dat binnen je organisatie of bedrijf de relevante mensen (telefonistes, inhoudelijk deskundigen, betrokkenen, bestuur, afdeling communicatie etc.) van het persbericht op de hoogte zijn en dat er een duidelijk protocol ligt bij reacties van journalisten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7
Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet

Blogs zijn een prima voorbeeld van moderne free publicity via internet. Nú is het moment voor dit soort free publicity, want nog lang niet alle mogelijkheden worden benut....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7 Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet.

Naar de bovenkant van

'40 Tips voor een persbericht /algemeen'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' 40 Tips voor een persbericht /algemeen', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.