40 Tips voor een persbericht /algemeen
Algemene tips voor een effectief persbericht
Het merendeel van alle persberichten verdwijnt kort na aankomst in de prullenbak. Hoe schrijf je een persbericht dat wél 'overleeft'? Een serie tips uit de professionele wereld.
De 40 tips zijn verdeeld over de volgende rubrieken:
- Het persbericht: algemene tips (deze pagina)
- Tips voor het persbericht per e-mail
- Tips voor de lay-out
- Tips voor de inhoud
- Tips voor het woord-/zinsgebruik in persberichten
Naast deze tips voor een persbericht vind je in de Opzet
van een persbericht de complete opzet/structuur van een professioneel persbericht.
Ben je meer geïnteresseerd in de communicatie-aspecten van een persbericht,
lees dan Het
persbericht vanuit communicatie-oogpunt.
Het persbericht: Algemene tips
- Journalisten willen heel graag een actuele aanleiding voor een bericht. Achtergrondinfo
komt pas op de tweede plaats. Zorg daarom dat je persbericht ook zo’n aanleiding bevat en
niet ‘in
de lucht hangt’. Vaak creëer je die aanleiding zelf: een persconferentie,
een opening, de start van een project, nieuw personeel, een uitbreiding enzovoort. Maar
soms kun je ook in je persbericht inspelen of reageren op actuele ontwikkelingen op je
vakgebied of in de maatschappij.
- Zorg zoals gezegd dat het nieuws actualiteit bezit, maar bekijk actualiteit wél ten opzichte
van de verschijningsfrequentie van het medium. Een maandblad heeft een heel andere visie
op actualiteit dan een dagblad. Houd daar bij je mediaplanning rekening mee.
- Een bekend maar lastig regeltje: beperk
het persbericht liefst tot 1 A4. Moet er per se meer informatie mee, maak er dan een
bijlage van, maar probeer het echt liever te vermijden. Wél kun je die achtergrondinfo
op een voor de journalisten gereserveerd deel van je website zetten. In je persbericht
verwijs je dan daarnaar.
- Als je persbericht langer dan 1 A4 is, neem dan onderaan de eerste pagina het eerste woord
van de vervolgpagina op. Dan is duidelijk dat er nog een vervolg is. Een paginanummering
kan daar ook bij helpen (‘Pag. 1 van 2’).
- Een embargo (een verbod op publicatie voor
een bepaalde datum) klinkt professioneel. Gebruik het echter alleen als dat
beslist nodig is. Anders bederft het alleen maar de verhouding met de betreffende redactie.
- Probeer de verschijningsdatum af te stemmen op het beste aanlevertijdstip voor
de belangrijkste media. Bel gerust met een redactie om te vragen wanneer je het beste
je persbericht aan kunt leveren.
- Bel een dag of drie na verzending met de redactie en vraag of het persbericht is aangekomen
en of er misschien nog vragen zijn.
- Vraag geen foto’s of ander materiaal retour. De journalist heeft wel wat anders te doen
dan postpakketjes te maken.
- Verstuur het persbericht bij voorkeur op naam van een bepaalde journalist. Als je die naam
niet weet, vraag dan even aan de redactie aan wie je het best een persbericht over ...
kunt sturen.
- Ze vormen weliswaar niet de doelgroep van je persbericht, maar het is toch wel handig
om te zorgen dat relevante relaties op de hoogte zijn van je persbericht. Zeker wanneer
het nieuws hen ook raakt.
- Voor je verhouding met de pers kan het geen kwaad om aan de redactie even te laten weten
hoe het artikel gevallen is (bij jou en in je omgeving) en je waardering voor de aandacht
te uiten. Overdrijf niet, want dat geeft de journalist het gevoel dat hij/zij jou een
persoonlijke dienst heeft bewezen in plaats van dat hij/zij objectief de meest nieuwswaardige
items heeft uitgekozen.
- Respecteer de redactie. Het zijn (meestal) professionals die uit een enorme
hoeveelheid items de belangrijkste nieuwsberichten moeten kiezen. Taboe is dus een opmerking
als “Hierbij sturen wij u de informatie over onze nieuwe productielijn. Gaarne plaatsing
in het eerstvolgende nummer.”
- Zorg dat binnen je organisatie of bedrijf de relevante mensen (telefonistes, inhoudelijk deskundigen, betrokkenen, bestuur, afdeling communicatie etc.) van het persbericht op de hoogte zijn en dat er een duidelijk protocol ligt bij reacties van journalisten.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7
Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet
Blogs zijn een prima voorbeeld van moderne free publicity via internet. Nú is het moment voor dit soort free publicity, want nog lang niet alle mogelijkheden worden benut....
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 7 Blogs, e-zines en awards: free publicity op internet.