Hét logo voor de perfecte uitstraling
Een perfect logo geeft je de uitstraling die jij wilt. Maar hoe kom je tot zo'n logo?
Logo zien = oordelen
Heel veel mensen zullen je bedrijf, organisatie of product beoordelen zonder dat ze ooit een vertegenwoordiger ervan ontmoet hebben. De uitstraling van een brochure, billboard of tijdschriftadvertentie kan de wankele basis zijn voor een blijvend oordeel. In die eerste kennismakingsfase speelt de vormgeving een uiterst belangrijke rol. Die vormgeving is opgebouwd op het fundament van de huisstijl en het eigen logo vormt het hart daarvan. Een logo is dan ook geen klusje 'dat ook nog even afgehandeld moet worden' (bij voorkeur in een uurtje bij de drukker). Het logo is een kernelement van de uitstraling van een product of bedrijf. Het communiceert een boodschap op een diep, instinctief niveau ('dit is een professioneel bedrijf; dat niet'). Een logo kan die belangrijke offerte of cruciale mailingbrief maken of breken.
Logo design is teamwerk
Logo design is dan ook niet iets van de grafisch ontwerper alléén. Het is het resultaat van teamwerk waarin je als opdrachtgever een minstens zo belangrijke rol speelt. Het is aan jou om het cruciale voorwerk te doen dat het succes van het logo ontwerp zal bepalen: jij bent verantwoordelijk voor een heldere briefing aan de creatievelingen die het logo design moeten bedenken dat de corporate identity moet uitdragen.
Dat voorwerk voor je huisstijl of bedrijfslogo betekent onder andere helder krijgen:
- wat je bedrijfs- of organisatiedoelen zijn en vooral welke marketing-, communicatie- en PR-doelen je daarvan afleidt;
- (wanneer het gaat om een product:) wat de gebruiksdoelen zijn van het product en wat de cruciale 'verkoopargumenten';
- wat de belangrijkste relatiegroepen zijn (mogelijke kopers, vaste klanten, distributeurs, toeleveranciers, intermediairen etc.) en waardoor die zich kenmerken (leeftijd, geslacht, ethnische groep, opleiding, kennis, houding, gedrag etc.),
Logo ontwerp: alles in één statement
Lijkt dat uitgebreide voorwerk overdreven? Dat is het beslist niet: een logo maken is de kunst om een heel bedrijf (inclusief activiteiten, producten, bedrijfsfilosofie etc.) in één statement neerzetten. En dat 'statement' komt vervolgens op werkelijk élke schriftelijke of digitale communicatie-uiting te staan. Vandaar de uitgebreide aandacht voor het logo in de artikelenreeks waarvan de huidige pagina de inleiding vormt:
- Wat wordt het: een huisstijl-ontwerp of een logo design?
- De briefing (1): De corporate identity als uitgangspunt
- De briefing (2): Logo design: kies je doelgroep, doel en vooral je boodschap
- De briefing (3): Overige richtlijnen
voor bedrijfslogo-ontwerpen
(toepassingen, kleur, budget etc.) - Het logo-ontwerp: hoe beoordeel je de concepten
- Zelf je bedrijfslogo maken: enkele overwegingen
- Maak je eigen bedrijfslogo: tien belangrijke tips
We hebben een speciale pagina met allerlei informatiebronnen over
logo design op deze site:
Logo
design: de cruciale informatiebronnen op een rij.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Jobtips communicatie vacatures
Een 'vacature communicatiemedewerker' vind je zó op internet. Maar een paar goede tips en wat hulp kunnen geen kwaad. ...
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Jobtips communicatie vacatures.