De briefing rond het logo ontwerp (1)
Corporate identity vertrekpunt voor design
De corporate identity heeft een uitgebreide communicatie-background. Hoe draag je die over aan de bedenkers van je logo design?
Corporate identity uitgangspunt voor logo design
Goed, in het hele proces richting een geslaagd logo design is nu de tijd gekomen om de graphic designers erbij te roepen. Wat ga je ze vertellen? Anders gezegd: wat hoort er thuis in een briefing voor het logo ontwerp die voor een heldere afstemming zorgt tussen opdrachtgever en graphic designer en die het hele project van het begin af aan op een goed spoor zet? Hieronder gaan we in op een belangrijk onderdeel van die briefing: de in het communicatieplan vastgelegde corporate identity (de vervolgartikelen gaan in op andere onderdelen van de briefing).
Maar eerst een paar kanttekeningen:
- Niet elk onderdeel dat in dit artikel (en de vervolgartikelen)
staat, hoort verplicht thuis in de briefing. Situaties verschillen
immers. Maar het heeft beslist voordelen om zo goed mogelijk alle
onderstaande punten voor jezelf door te lopen. Het kan voor
iedereen (jezelf inbegrepen) veel verhelderen. Vooral het nadenken
over corporate identity, doelen en doelgroepen komt anders
nogal eens in het gedrang.
- Probeer ervoor te zorgen dat degene die uiteindelijk de beslissing
neemt over het logo al vanaf het begin bij het proces betrokken
is. Hij of zij moet op z'n minst bij de briefing
aanwezig zijn, maar bij voorkeur ook bij bijvoorbeeld een eerdere
brainstorm-sessie. Het komt beslist regelmatig voor dat een
reclamebureau met concept-logo ontwerpen komt die precies
aansluiten op de briefing, maar die vervolgens door een 'hogere'
beslisser van tafel worden geveegd op basis van argumenten
die tot dan toe geen enkele rol speelden. De beslisser moet
vanaf het begin deelnemen aan het proces.
- Neem zo veel tijd voor de briefing als nodig is. Stop pas als alle
vragen en onduidelijkheden de wereld uit zijn. Klem de briefing
dus niet in tussen twee andere afspraken. Laat in ieder geval
de graphic designer alle ruimte om ook op zijn/haar eigen manier de
wensen en ideeën af te tasten. Hij of zij kan een heel andere
manier van werken hebben om tot een juist beeld te komen. De
briefing moet beide partijen voldoende mogelijkheden bieden.
Dus leg niet een al te rigide 'agenda' voor, maar zorg wel
dat al je eigen punten aan bod komen.
- Zet de hoofdpunten van de briefing op papier, zodat de richtlijnen voor alle betrokkenen gelijk zijn. Daarmee heb je ook een basis voor de beoordeling in een latere fase. En het voorkomt dat bepaalde eigen interpretaties in de hoofden van de graphic designers een eigen leven gaan leiden en zo de logo-ontwerpen verkeer beïnvloeden.
Corporate identity als communicatie-achtergrond
Het eerste deel van de briefing is het geven van de communicatie-background voor het te maken logo ontwerp. Het gaat erom de graphic designer een gevoel te geven voor je bedrijf, je product(en) of diensten en je bedrijfsfilosofie. Je probeert in feite aan de graphic designer de achtergronden van je corporate identity over te dragen. Daarnaast probeer je ook een idee te geven van de 'omgeving' waarin je opereert (de markt).
De communicatie-achtergrond voor je corporate identity en dus voor je logo kun je onder andere op de volgende manieren overdragen:
- Beschrijf kort de essentie van je bedrijf en de diensten/producten
die je aanbiedt. Laat zien wat de sterke
en zwakke punten zijn.
- Beschrijf kort de markt waarin je opereert. Geef aan welke kansen
je wilt benutten, wie de belangrijkste
concurrenten zijn (en hoe hun logo's eruitzien) en hun 'kernboodschap'.
- Geef aan welke marketing-, communicatie- of PR-doelen
het bedrijf op de langere termijn nastreeft (voorzover relevant).
- Geef aan wie de belangrijkste bestaande en potentiële
doelgroepen van je bedrijf zijn: senioren met bovenmodaal
inkomen, gemeente-ambtenaren, scholieren etc.
- Geef aan met welke communicatiestrategieën je doelen
bij de doelgroepen nagestreefd worden.
- Welke positionering streef je na met je bedrijf, product
of dienst?
- Wat is
het imago van je bedrijf of product bij je doelgroepen
(integriteit, kwaliteit/prijs verhouding, marktleiderschap,
innovatief karakter e.d.), en welk imago zou je willen hebben?
- Laat eerder communicatiemateriaal zien en de evaluatie daarvan.
Een waarschuwing: kijkt uit voor 'overvoeren': probeer je echt te beperken tot wat relevant is voor de graphic designer. Sla -als je dat beter lijkt- gerust sommige van bovenstaande punten over. Je hoeft echt niet alle marketing- overwegingen te geven die geleid hebben tot de corporate identity. Wat je uiteindelijk wilt, is een beeld schetsen van je bedrijf, product en communicatie.
Nu volgt het onderdeel dat voor de graphic designers van je bedrijfslogo cruciaal is: het vertalen van deze 'omgeving' naar feitelijke instructies voor het logo ontwerp.
Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over logo en huisstijl:
- Inleiding: Hét logo voor de perfecte uitstraling
- Wat wordt het: een huisstijl-ontwerp of een logo design?
- De briefing (1): De corporate identity als uitgangspunt (huidige pagina)
- De briefing (2): Logo design: kies je doelgroep, doel en vooral: je boodschap
- De briefing (3): Overige richtlijnen
voor bedrijfslogo-ontwerpen
(toepassingen, kleur, budget etc.) - Het Logo-ontwerp: hoe beoordeel je de concepten
- Zelf je bedrijfslogo maken: enkele overwegingen
- Maak je eigen bedrijfslogo: tien belangrijke tips
We hebben een speciale pagina met allerlei informatiebronnen over
logo design op deze site:
Logo
design: de cruciale informatiebronnen op een rij.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Tips voor een persbericht per e-mail
Professionele tips voor een effectief persbericht per e-mail ...
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Tips voor een persbericht per e-mail.