De briefing rond het logo ontwerp (1)
Corporate identity vertrekpunt voor design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De corporate identity heeft een uitgebreide communicatie-background. Hoe draag je die over aan de bedenkers van je logo design?

 

Corporate identity uitgangspunt voor logo design

Goed, in het hele proces richting een geslaagd logo design is nu de tijd gekomen om de graphic designers erbij te roepen. Wat ga je ze vertellen? Anders gezegd: wat hoort er thuis in een briefing voor het logo ontwerp die voor een heldere afstemming zorgt tussen opdrachtgever en graphic designer en die het hele project van het begin af aan op een goed spoor zet? Hieronder gaan we in op een belangrijk onderdeel van die briefing: de in het communicatieplan vastgelegde corporate identity (de vervolgartikelen gaan in op andere onderdelen van de briefing).

Maar eerst een paar kanttekeningen:

  • Niet elk onderdeel dat in dit artikel (en de vervolgartikelen) staat, hoort verplicht thuis in de briefing. Situaties verschillen immers. Maar het heeft beslist voordelen om zo goed mogelijk alle onderstaande punten voor jezelf door te lopen. Het kan voor iedereen (jezelf inbegrepen) veel verhelderen. Vooral het nadenken over corporate identity, doelen en doelgroepen komt anders nogal eens in het gedrang.
  • Probeer ervoor te zorgen dat degene die uiteindelijk de beslissing neemt over het logo al vanaf het begin bij het proces betrokken is. Hij of zij moet op z'n minst bij de briefing aanwezig zijn, maar bij voorkeur ook bij bijvoorbeeld een eerdere brainstorm-sessie. Het komt beslist regelmatig voor dat een reclamebureau met concept-logo ontwerpen komt die precies aansluiten op de briefing, maar die vervolgens door een 'hogere' beslisser van tafel worden geveegd op basis van argumenten die tot dan toe geen enkele rol speelden. De beslisser moet vanaf het begin deelnemen aan het proces.
  • Neem zo veel tijd voor de briefing als nodig is. Stop pas als alle vragen en onduidelijkheden de wereld uit zijn. Klem de briefing dus niet in tussen twee andere afspraken. Laat in ieder geval de graphic designer alle ruimte om ook op zijn/haar eigen manier de wensen en ideeŽn af te tasten. Hij of zij kan een heel andere manier van werken hebben om tot een juist beeld te komen. De briefing moet beide partijen voldoende mogelijkheden bieden. Dus leg niet een al te rigide 'agenda' voor, maar zorg wel dat al je eigen punten aan bod komen.
  • Zet de hoofdpunten van de briefing op papier, zodat de richtlijnen voor alle betrokkenen gelijk zijn. Daarmee heb je ook een basis voor de beoordeling in een latere fase. En het voorkomt dat bepaalde eigen interpretaties in de hoofden van de graphic designers een eigen leven gaan leiden en zo de logo-ontwerpen verkeer beïnvloeden.

Corporate identity als communicatie-achtergrond

Het eerste deel van de briefing is het geven van de communicatie-background voor het te maken logo ontwerp. Het gaat erom de graphic designer een gevoel te geven voor je bedrijf, je product(en) of diensten en je bedrijfsfilosofie. Je probeert in feite aan de graphic designer de achtergronden van je corporate identity over te dragen. Daarnaast probeer je ook een idee te geven van de 'omgeving' waarin je opereert (de markt).

De communicatie-achtergrond voor je corporate identity en dus voor je logo kun je onder andere op de volgende manieren overdragen:

  • Beschrijf kort de essentie van je bedrijf en de diensten/producten die je aanbiedt. Laat zien wat de sterke en zwakke punten zijn.
  • Beschrijf kort de markt waarin je opereert. Geef aan welke kansen je wilt benutten, wie de belangrijkste concurrenten zijn (en hoe hun logo's eruitzien) en hun 'kernboodschap'.
  • Geef aan welke marketing-, communicatie- of PR-doelen het bedrijf op de langere termijn nastreeft (voorzover relevant).
  • Geef aan wie de belangrijkste bestaande en potentiŽle doelgroepen van je bedrijf zijn: senioren met bovenmodaal inkomen, gemeente-ambtenaren, scholieren etc.
  • Geef aan met welke communicatiestrategieŽn je doelen bij de doelgroepen nagestreefd worden.
  • Welke positionering streef je na met je bedrijf, product of dienst?
  • Wat is het imago van je bedrijf of product bij je doelgroepen (integriteit, kwaliteit/prijs verhouding, marktleiderschap, innovatief karakter e.d.), en welk imago zou je willen hebben?
  • Laat eerder communicatiemateriaal zien en de evaluatie daarvan.

Een waarschuwing: kijkt uit voor 'overvoeren': probeer je echt te beperken tot wat relevant is voor de graphic designer. Sla -als je dat beter lijkt- gerust sommige van bovenstaande punten over. Je hoeft echt niet alle marketing- overwegingen te geven die geleid hebben tot de corporate identity. Wat je uiteindelijk wilt, is een beeld schetsen van je bedrijf, product en communicatie.

Nu volgt het onderdeel dat voor de graphic designers van je bedrijfslogo cruciaal is: het vertalen van deze 'omgeving' naar feitelijke instructies voor het logo ontwerp.

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over logo en huisstijl:

We hebben een speciale pagina met allerlei informatiebronnen over logo design op deze site:
Logo design: de cruciale informatiebronnen op een rij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


Tips voor een persbericht per e-mail

Professionele tips voor een effectief persbericht per e-mail   ...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Tips voor een persbericht per e-mail.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'De briefing rond het logo ontwerp (1) Corporate identity vertrekpunt voor design', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.