Google Website Optimizer: de voordelen
Google Website Optimizer is een gratis programma van onze nationale zoekmachine, dat je in staat stelt een website zo effectief mogelijk te maken. Wat zijn de voordelen van deze website optimalisatie tool?
Voor wie is Website Optimizer bedoeld
Google Website Optimizer is bedoeld voor iedereen die een site beheert of aanstuurt en geïnteresseerd is in de effectiviteit ervan. In de praktijk zijn dit vaak sitebeheerders, webontwikkelaars, marketeers en adverteerders. Maar in principe is deze website optimalisatie tool handig voor iedereen die met de site een specifiek doel nastreeft en serieus wil kijken hoe je daarvoor de site het best in kunt richten. Zelfs als je enige 'doel' lijkt te zijn om zo veel mogelijk bezoekers zo lang mogelijk vast te houden heb je aan Google Website Optimizer een handige hulp.Wat heb je aan Google Website Optimizer?
Website Optimizer biedt je onder andere de volgende voordelen:- Je bereikt meer conversies. Anders gezegd, je verkoopt meer produkten, genereert meer informatieaanvragen, krijgt meer nieuwsbriefabonnees etc.
- Je verhoogt de tijd die bezoekers op je site doorbrengen doordat je de site beter op je bezoek hebt afgestemd.
- Je krijgt snel een heel praktisch inzicht in hoe je je site kunt optimaliseren zodat die het meest 'oplevert'. Je hoeft niet langer 'je gevoel te volgen' of juist ingewikkelde/dure pretests of tests op te zetten om een realistisch beeld te krijgen van wat werkt voor jouw site en wat niet.
- Je kunt de testen zo uitgebreid maar ook zo simpel maken als je maar wilt. Je kunt bijvoorbeeld een enkel element op een landingspagina aan een analyse onderwerpen (bijv. de hoofdkop). Maar je kunt ook tientallen elementen met elkaar combineren en testen (dit vergt wel behoorlijk wat siteverkeer). Zo kun je in de loop van de tijd verschillende pagina's aanpakken en gaandeweg in je eigen tempo je hele website optimaliseren.
- Je kunt je online formulieren effectiever maken door zowel de vorm als de gevraagde gegevens te testen.
- Mocht je op de site een bepaald aanbod doen aan bezoekers, dan kun je met Website Optimizer makkelijk testen welk aanbod het meest succesvol is.
- Je kunt bepaalde elementen voorzichtig uittesten voordat je die uitgebreid en definitief aan je site toevoegt.
- De resultaten zijn realistisch. Ze betreffen niet een steekproef onder een misschien te klein of ongelukkig geselecteerd aantal bezoekers of een 'laboratoriumsituatie'.
Google Website Optimizer: een introductie
Google Website Optimizer: wat heb je eraan
Google Website Optimizer: werking in het kort
Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op
Uitgebreide informatie vind je o.a. bij Google zelf:
Google Website Optimizer.
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 10
Rol winkelcommunicatie binnen marketingcommunicatie uitgespeeld?
De marketingcommunicatie verandert enorm door internet. Neem de winkelcommunicatie: speelt die op internet eigenlijk nog een rol? ...
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 10 Rol winkelcommunicatie binnen marketingcommunicatie uitgespeeld?.