Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Google Website Optimizer is een geweldig hulpmiddel, maar het opzetten van een experiment met deze tool kan je in het begin wat overweldigen. Hierbij een handleiding voor je eerste test.

 

Google Website optimizer: de keuzes vooraf

Eerst moet je een paar dingen beslissen:

  • Kies de pagina die je wilt verbeteren. Deze webpagina moet wel een 'conversiemogelijkheid' hebben: iets dat de bezoeker moet doen. Een paar voorbeelden: iets kopen, zich ergens voor aanmelden of via een link naar een bepaalde pagina gaan.
  • Kies je 'conversiepagina'. Dit is de pagina die getoond wordt wanneer de bezoeker de gewenste actie heeft ondernomen. Dat kan een bedankpagina zijn, een downloadpagina, een pagina waarop je je abonneert op een nieuwsbrief, een 'vervolgpagina' in een tour, een bevestigingspagina, een bestelpagina etc. De conversiepagina is het 'doel' van al je varianten: je wilt eigenlijk dat zo veel mogelijk bezoekers uiteindelijk op de conversiepagina terechtkomen. Het bereiken van de conversiepagina door een bezoeker markeert in feite dat je pagina bij die bezoeker succesvol was.
  • Bepaal welke onderdelen van de testpagina je wilt testen. Wanneer de Google Website Optimizer nieuw is voor je, kun je het beste kiezen voor een zogeheten A/B-test: daarbij maak je twee (eventueel meer) varianten van je pagina en bekijkt welke het beste scoort. Dit soort testen is eenvoudiger op te zetten, de resultaten zijn makkelijker te interpreteren en het experiment levert sneller resultaten op.
  • Maak de paginaversies die je met elkaar wilt vergelijken. Zorg er wel voor dat de varianten redelijk van elkaar afwijken. Het vergelijken van vrijwel identieke pagina's (bijvoorbeeld 1 woordje verschil in de kop) levert lang niet altijd een heldere uitkomst op. Wees je verder bewust bij het ontwerpen wat je eigenlijk probeert te testen: als je een foto test, gaat het je dan om de inhoud (bijv. mensen vs. producten), om de kleuren, om de sfeer etc. Ontwerp dan een variant die inderdaad op dat aspect duidelijk afwijkt. Zorg dat elke variant naar dezelfde conversiepagina verwijst (dus naar dezelfde actie leidt), anders lukt het niet om de effectiviteit van de varianten te vergelijken.
  • Maak een keuze: welke percentage van je bezoekers moet Google Website Optimizer een variant voorschotelen. Hoe kleiner het deelnemend aantal bezoekers, hoe langer het duurt voor de Website Optimizer voldoende onderzoeksgegevens heeft verzameld. Heb je dus weinig bezoekers, kies dan liever voor 100% deelname van je bezoek.

Google Website optimizer: de eerste stappen

Nu je de basale keuzes voor je experiment gemaakt hebt, kun je aan de slag.

Upload je paginaversies

Zet de paginaversies die je gemaakt hebt op de server waar ook de rest van je site staat. Om de kans op linkfouten wat kleiner te maken kun je de varianten het beste in dezelfde map op de server zetten waar ook je 'gewone' pagina's staan.

Openen Google Website Optimizer

Open de Website Optimizer. Meld je aan met je Google account (dit kan bijvoorbeeld ook via je Adwords- account). Je komt nu terecht op de pagina met je Experimentenlijst, je overzicht van al je experimenten. Klik op Nieuw experiment maken. Kies voor 'Maken' in het veld A/B-experiment. Vink aan dat je de lijst 'Voordat u begint' hebt ingevuld en klik op 'Doorgaan'.

Zet je experiment op in Google Website Optimizer

Nu geef je aan Google Website Optimizer een aantal gegevens over je test door:

  • Voer een Experimentnaam in.
  • Vul de URL van de testpagina in. Zorg dat die URL vrij toegankelijk is (dus zonder wachtwoord etc.).
  • Vul de URL van je eerste paginavariant in. Mocht je meerdere variaties hebben bedacht, klik dan op 'Andere paginavariant toevoegen' en vul ook de andere URL's in.
  • Vul de URL van je conversiepagina in.

Klik op 'Doorgaan'. Google Website Optimizer checkt nu of alles goed is ingevuld en de paginavarianten en de conversiepagina bereikbaar zijn. Als alles in orde is, kom je weer op de 'werkstroompagina' van je test terecht. Overigens: voordat je op de groene knop drukt voor je experiment, kun je op de werkstroompagina's nog alle instellingen herzien.

Google Website optimizer: de technische kant

Voeg wat noodzakelijke code toe aan je experimentpagina's

Je moet nu wat code toe gaan voegen aan je experimentpagina's. Daarvoor moet je wel inzicht hebben in HTML en in de structuur van je webpagina's. Kies dus of je dit zelf wilt doen of iemand anders hiervoor nodig hebt. Het is op zich niet ingewikkeld, maar als je niets afweet van html, wordt het wel wat lastiger. Google Website Optimiser werkt overigens met cookies. Check dus even of dat niet strijdig is met het privacybeleid voor je site.

Het komt erop neer dat je twee scripts moet kopiŽren. Een wizard van Google helpt je meestal probleemloos hierdoorheen.

Het 'bedieningselementscript' coördineert het experiment: het zorgt voor het contact met de Google Website Optimizer, voor het willekeurig en 'even vaak' vertonen van de varianten, het voorkomt dubbeltellingen etc. Dit stukje javascript-code komt alleen op je originele pagina te staan. Je zet het direct bovenaan in je html-code, dus vóór de ‹html›- tag (de informatie van Google hierover is nogal verwarrend).

Het 'traceerscript' zorgt ervoor dat Google Website Optimizer bijhoudt hoeveel conversies elke variant oplevert. Dit stukje code komt meestal direct vóór de ‹/body›-code aan het eind van elke pagina te staan. NB. Dat betekent dat je het traceerscript op je originele pagina (je 'testpagina') moet zetten, op elke variantpagina en op je conversiepagina. Die laatste pagina gebruikt een iets gewijzigd traceerscript, maar de wizard van Google leidt je vanzelf hier doorheen.

Check of de code goed is geïnstalleerd

Nadat je testpagina, je variantpagina's en je conversiepagina (die nu allemaal de nieuwe code bevatten) geupload hebt, gaat Website Optimizer die pagina's valideren (checken). Pas als Website Optimizer gecheckt heeft of je pagina's correct zijn, kun je verder met de wizard. Overigens hoef je niet per se je pagina's te uploaden naar je eigen site, je kunt ook de de html-bestanden naar Google Website Optimizer upoaden.

Nu geeft de wizard je ook nog even de kans om je pagina's zelf te checken op lay-out fouten of andere problemen.

Druk op de groene knop

Je bent nu klaar om je test te starten: klik op Experiment starten. Je komt dan op de overzichtspagina van je experiment (waar je o.a. alles stop kunt zetten). Hier kun je als je dat wilt ook nog aangeven welk deel van je bezoekers deel zal nemen aan je experiment. Standaard staat dit op 100%. Google Website Optimizer is dan inmiddels begonnen met het vertonen van je variantpagina's aan je bezoekers. Binnen een paar uur moeten de eerste rapporten beschikbaar zijn.

Tip: check een paar uur na de start even je rapport om te zien of er inderdaad vertoningen en conversies genoteerd zijn, dan weet je zeker dat er geen fouten in je code zitten.

Het experiment stoppen

Je kunt je experiment op elk moment onderbreken. Bezoekers krijgen dan alleen je originele (geteste) pagina te zien. Verdergaan met het experiment is een kwestie van 1 druk op een knop. En definitief stopzetten kan natuurlijk ook op elk moment. Zolang je de test niet onderbroken of gestopt hebt, blijft Google Website Optimizer gegevens verzamelen.

Het resultaat

Meestal beginnen de eerste resultaten na een paar uur binnen te komen (maar dat hangt natuurlijk af van hoeveel bezoekers je site trekt). Bij te weinig bezoekers kan het zijn dat je een melding van Google Website Optimizer krijgt dat er nog te weinig gegevens beschikbaar zijn. Als er wel genoeg gevevens zijn, kun je in je rapport zien hoe elke variant scoort. Op een gegeven moment zal de Website Optimizer een 'winnaar' aanwijzen. Duurt dit erg lang, terwijl er wel voldoende bezoek is, dan lijken de varianten waarschijnlijk wat al te veel op elkaar en springt er niet een uit. Dan is het tijd om een nieuw experiment op te zetten.


Kijk voor meer informatie over Google Website Optimizer eens op de volgende pagina's:
Google Website Optimizer: een introductie
Google Website Optimizer: wat heb je eraan
Google Website Optimizer: werking in het kort
Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op

Uitgebreide informatie vind je o.a. bij Google zelf:
Google Website Optimizer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Maak je eigen bedrijfslogo:
Tien belangrijke tips

Maak je eigen bedrijfslogo. Deze tien tips zetten je op het goede spoor! ...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Maak je eigen bedrijfslogo: Tien belangrijke tips.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.