De 10 grote voordelen van het relatiegeschenk
Dit artikel zet de tien belangrijkste voordelen van het relatiegeschenk op een rij.
Waarom een relatiegeschenk?
Wat is het mooiste geschenk dat je kunt krijgen? Dat is een cadeau waarin iets van de gever zit, iets waaruit blijkt dat de gever moeite heeft gedaan om speciaal voor jou iets uit te zoeken en iets dat recht doet aan jullie relatie. Zo'n cadeau blijf je koesteren! Datzelfde geldt in grote lijnen voor een relatiegeschenk. Eigenlijk geeft dat al voldoende de waarde van een relatiegeschenk aan, maar marketeers hebben natuurlijk behoefte aan iets meer argumenten. Daarom hierbij de tien belangrijkste voordelen van een relatiegeschenk(-actie).
1. Relatiegeschenk is 'hot', 'cool', nou ja...
Allereerst maar een vooroordeel wegnemen: een relatiegeschenk is beslist niet 'achterhaald'. Het lijkt misschien weleens zo wanneer je denkt aan al die bedrukte pennen en de zoveelste muismat, maar toch zijn promotie-artikelen 'hot'.
We leven in een tijd waarin vooral de jeugdige avant garde ook wil laten wéten dat ze trendsetters zijn. En identiteit building doe je door de juiste producten om je heen te verzamelen, waarna binnen de korste tijd de rest achter je aan loopt. Denk aan de uitgekiende product-marketing rond een succesproductie zoals de Ninja Turtles of de bekende popmerchandising. Promotie-artikelen / relatiegeschenken zijn dus juist 'cool'. Zij kunnen zelfs een hype dragen en de doelgroep naar je toe trekken in plaats van dat je zelf naar de doelgroep toe moet. En je hoeft geen Disney te zijn om daarvan te profiteren (creativiteit is veel belangrijker dan het budget).
2. Relatiegeschenk biedt impact tegen lage kosten
Een relatiegeschenk is erg kosten-effectief vergeleken met een advertentie of media-campagne. Een belangrijke reden daarvoor is dat relatiegeschenken -mits goed gekozen- een lange 'levensduur' hebben: ze zorgen dat je boodschap langere tijd / op meerdere momenten bij de doelgroep terechtkomt. Een simpel memoblokje van 100 vel levert je 100 contactmomenten op en meer nog wanneer de memovelletjes anderen bereiken. Waarschijnlijk zal alleen context-gevoelige advertising op internet (met Google AdWords als bekendste voorbeeld) qua kosten-effectiviteit in de buurt komen.
3. Relatiegeschenken: cadeaus met emotie
Een relatiegeschenk kan een emotionele waarde overdragen of toevoegen die met andere communicatie- en marketingmiddelen moeilijk te bereiken is. Daarnaast hebben relatiegeschenken vaak een nuttig en aansprekend karakter. Dat, plus de emotionele mogelijkheden, maakt ze bij uitstek geschikt voor stimulerende, motiverende acties. Ook het letterlijk 'hanteerbare' geeft een cadeau-item specifieke mogelijkheden.
4. Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie
Een bekende marketing-wijsheid is dat het behouden van bestaande klanten vele malen goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe. Bij het verstevigen van die bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent namelijk je doelgroep en je relatie ermee en je kunt daardoor een specifiek relatiegeschenk kiezen dat bij uitstek díe relatie versterkt. Een goed gekozen en uitgewerkt relatiegeschenk kan een heel grote positieve impact hebben op je relatie met de ontvanger.
5. Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep
Dat klinkt vanzelfsprekend, maar vergelijk het eens met advertenties, folders, open dagen, 'gewone mailings', e-mail etc. Dat betekent onder andere dat je:
- een direct en persoonlijk kanaal hebt met je doelgroep;
- je budget op een heel effectieve manier inzet;
- er weinig van je boodschap verloren gaat omdat die rechtstreeks bij je doelgroep binnenkomt.
6. Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid
De bedrukkingsmogelijkheden zijn een stuk vooruitgegaan en o.a. daardoor is de range van bedrukbare relatiegeschenk door de jaren heen fors uitgebreid. Daarmee heb je ook veel meer mogelijkheden om een duidelijk eigen invulling aan een bepaald promotie-artikel te geven; een invulling die verder gaat dan het opdrukken van een eigen logo met de correcte pms-kleuren. En wat wel zo prettig is: je hoeft er meestal geen weken meer op te wachten. Ook zijn er inmiddels tienduizenden, zo niet honderdduizenden promotie-artikelen beschikbaar voor een eigen invulling, dus de mogelijkheden zijn enorm.
7. Nieuwe tak van sport: het digitale relatiegeschenk
De komst van internet heeft ook extra mogelijkheden voor digitale relatiegeschenk gebracht. Zo kan een handige software utility, een screensaver of een kleine game een 'eigen' uiterlijk krijgen en als geschenk ingezet worden. Overigens kunnen webadressen in sommige gevallen de plaats van een logo op relatiegeschenk gaan innemen.
8. Cadeau wordt echt gewaardeerd
Een belangrijk voordeel van deze vorm van promotie is dat maar weinig mensen er zich aan ergeren. Terwijl de onwillige ontvangers zich vaak gruwelijk storen aan tv-commercials, bliepende website-animaties en verkooptelefoontjes, worden de gratis cadeaus nog steeds dankbaar in ontvangst genomen (zou er zelfs iemand zijn die nog een muismat koopt?).
9. Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten
Promotie-artikelen zijn een ideaal middel om de effectiviteit van andere PR-, marketing- en communicatie-activiteiten te vergroten. Denk ter illustratie eens aan een mailing. Je stopt er een (niet al te vlak) artikel in en de afwijkende vorm zorgt er al voor dat de envelop of het pakketje opvalt temidden van alle andere post. Bovendien heb je een goede kans dat de ontvanger een tijdje met je mailing bezig is (puzzelend, luisterend, bekijkend, betastend etc.). Maar ook voor allerlei andere activiteiten, zoals een beursstand, de presentatie van een nieuw product of de winkelverkoop, kan het relatiegeschenk een belangrijke motor zijn.
10. De concurrentie doet het ook
De concurrentie doet het (in veel gevallen) ook. Goed, dat is inhoudelijk misschien niet zo'n sterk argument, maar toch is er geen ontkomen aan: met het goedkoper worden van o.a. de druktechnieken zijn in ieder geval de T-shirts en mokken bijna niet meer weg te denken. Wel legt dit natuurlijk een hogere druk op je creativiteit: hoe zorg je dat je er uitspringt? Om een idee te krijgen van wát die concurrentie dan wel doet: de volgende categorieën relatiegeschenken lijken qua besteed budget het populairst (in afnemende volgorde) onder marketeers op internet.
- Kleding
- Schrijfwaren
- Glaswerk/keramiek
- Kalenders
- Bureau-accessoires
- Prijzen, sierraden, horloges, klokken
- Textiel-producten (handdoeken e.d.)
- Badges, buttons, stickers, magneten e.d.
Overigens ontlopen de laatste vier categorieën elkaar niet veel en zijn er per jaar kleine positieveranderingen mogelijk.
Als je naar het sóórt promotionele activiteit kijkt, ziet de top er ongeveer zo uit:
- Activiteiten gericht op zakelijke contacten op directie-niveau
- Programma's gericht op dealers en distributeurs
- Programma's gericht op de eigen werknemer-relaties (sfeer, events etc.)
- Beurzen, tentoonstellingen etc.
- Brand awareness
- Werknemer prestaties / awards
- Public Relations
- Introductie van nieuwe producten/diensten
Al met al: het relatiegeschenk heeft specifieke voordelen als marketing-, communicatie- en PR-middel
Een relatiegeschenk is een kosten-effectieve manier om rechtstreeks met je (mogelijke) relaties in contact te komen en je contact met hen te verstevigen. Het is een uitstekend, modern middel dat thuishoort in je relationship management.
Misschien vind je ook de volgende artikelen interessant:
- Relatiegeschenken: hoe kies je de beste?
- Een cadeau-idee nodig? Laat je hier inspireren!
- Unieke cadeau-ideeën voor moederdag (en andere dagen)
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op
Google Website Optimizer is een geweldig hulpmiddel, maar het opzetten van een experiment met deze tool kan je in het begin wat overweldigen. Hierbij een handleiding voor je eerste test....
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Google Website Optimizer: hoe zet je een experiment op.