Impact RSS op internet communicatie mogelijk enorm
RSS-feed biedt voordeel voor iedereen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een RSS-feed heeft duidelijke voordelen voor de zender, de ontvanger en de webmaster met een eigen site. RSS kan een enorme impact krijgen op de internet communicatie.

Een RSS-feed op je site of op je desktop: als je dat kunt zeggen dan sta je in de ogen van je omgeving weer in de voorhoede van de online ontwikkelingen. Steeds meer ook raakt de RSS-trend verweven met de stormachtige ontwikkeling van weblogs. Maar RSS-feeds hebben een eigen reden van bestaan. Een kort overzicht van de voordelen.

 

RSS-feed: win-win situatie

Een RSS-feed of newsfeed biedt als communicatiemiddel voordelen voor de zender, voor de internet-gebruiker die de berichten ontvangt en voor de webmaster die rss-feeds op zijn/haar site opneemt. Het is (en blijft hopelijk) een win-win situatie voor alle betrokkenen. Een kort overzicht van de voordelen op dit moment.

Voordelen van RSS-feed voor de zender

Een RSS-feed heeft voor de zender van de newsfeed de aantal voordelen.

  • Het is een vergissing om als website-publisher ervan uit te gaan dat bezoekers weer terugkomen op je site, hoe mooi of leuk of interessant die ook is. Het is voor veel webmasters schokkend hoe weinig mensen hun favorieten/bookmarks werkelijk gebruiken om een bezochte site even te 'onthouden'. De sitehouder moet dus andere kanonnen inzetten om de bezoeker nog eens terug te zien. 'Bookmark deze site' is natuurlijk aardig, maar zal weinig terugkerende bezoekers opleveren. Hier komt rss in beeld. Een logisch gevolg van een bezoek aan een interessante site is namelijk de behoefte ook in de toekomst interessante dingen van diezelfde site te lezen. Een nieuwsbrief waarop je je kunt abonneren is voor zo'n bezoeker op dat moment overkill (te veel info, te lastig aanmelden, angst voor spam).
    'Stuur me maar een heel kort, puur inhoudelijk berichtje wanneer het nieuws uitkomt.'
    'Goed, beste klant, klikt u dan even op dit RSS-knopje, dan is dat geregeld.'
  • Ook aan de bestaande frequente bezoekers bied je met een newsfeed een heel handige, extra service. Die bezoekers hoeven namelijk niet meer elke dag of elk uur te checken of er nieuws op je website staat of dat er weer een aanvulling op je weblog is. Via de newsfeed kun je dat hun gewoon laten weten.
  • Een verschijnsel dat zich nu al een beetje begint af te tekenen is dat de hardcore internetgebruikers (de pioniers) sites zonder rss gaan vermijden. Dat heeft niet te maken met de internet-handigheid van deze gebruikers, maar met de noodzaak om orde aan te brengen in de enorme informatie-overload. Het zou goed kunnen zijn dat dit de eerste tekenen zijn van een communicatietrend op grotere schaal onder internetgebruikers. In dat geval is de vraag voor een webmaster niet meer 'zullen we een rss-feed opnemen', maar 'wanneer nemen we een rss-feed op'.
  • Je hebt een rechtstreeks kanaal naar zeer geïnteresseerde mensen. Dat is enorm belangijk, vooral voor bedrijven en organisaties. Die kunnen namelijk op een makkelijke manier hun klanten of relaties op de hoogte houden van interessante ontwikkelingen. Dat is zeker nu handig omdat nieuwsbrieven en andere vormen van e-mail als communicatie-kanaal nogal te lijden hebben onder de spam-terreur.
  • Een rss-feed is een hele logische toevoeging aan en versterking van eventuele 'community'-onderdelen op je site, zoals een forum of een chatroom.

Overigens vergt een newsfeed wel een duidelijke inspanning van de zender om ook werkelijk kwaliteit te bieden, ofwel relevant nieuws. Als dat organisatorisch of inhoudelijk moeilijk is, lijkt het minder zin te hebben om ermee te beginnen.

Voordelen van RSS-feed voor de 'consument'

Voor de internet-gebruiker hebben rss-feeds de volgende voordelen:

  • Je hoeft niet meer voortdurend je favoriete websites te bezoeken om te kijken of er nog nieuws is. Via rss-feeds merk je dat vanzelf. Het nieuws komt in feite naar je toe en dat scheelt behoorlijk wat zoektijd (zeker met al die weblogs die het internet overspoelen).
  • Je weet zeker dat je geen belangrijke actuele ontwikkeling mist.
  • Je kunt op deze manier meer orde aanbrengen in al die informatie die je online binnenkrijgt. Je filtert namelijk eerst de informatie doordat je alleen bepaalde nieuwskanalen activeert. Dat scheelt enorm veel 'ruis', die je niet meer hoeft te lezen. Vervolgens verdeel je die rss-feeds in een aantal onderwerpgroepen. Zo krijg je een overzichtelijk beeld van de laatste ontwikkelingen rond de onderwerpen die jóu interesseren.

Voordelen van RSS-feed voor de webmaster (als intermediair)

Ook voor de webmaster die newsfeeds opneemt op zijn/haar website zijn er voordelen:

  • De website wordt voortdurend vernieuwd. Hij bevat altijd nieuwe berichten over onderwerpen en via nieuwsbronnen die de webmaster zelf uitkiest. Er is dus permanent nieuwe content te lezen.
  • Het geeft de website -zonder dat de webmaster er iets voor hoeft te doen- een imago van actualiteit.
  • Het is een prima service naar de bezoekers toe. Wanneer de webmaster meerdere goede rss-feeds bij elkaar plaatst, kunnen bezoekers heel simpel via één site op de hoogte blijven van heel veel relevante feiten, ontwikkelingen etc.
  • RSS kan door de continu veranderende inhoud helpen om zeer regelmatig geïndexeerd te worden door de grote zoekmachines.
  • Het is zelfs mogelijk (maar vergt wat meer technische kennis) om via RSS zoekopdrachten uit te voeren via bijvoorbeeld Yahoo, GoogleAlert, Daypop en andere zoekmachines, die gespecialiseerd zijn in nieuwsberichten en weblogs. Dat biedt je de mogelijkheid om hele relevante informatie te geven over heel specifieke onderwerpen.
  • Ook belangrijk voor webmasters: je kunt de rss-feeds inpassen in een eigen vormgeving.

De eerste stap naar 'eigen media'

In onze ogen is RSS niet de zoveelste internet-hype. RSS is de eerste echte stap in de richting van 'customized media', een door de ontvanger zelf ingevuld en vormgegeven medium. Wat oneerbiedig gezegd: je eigen krant of eigen tv. Dit kan zeer grote effecten hebben op de informatiestromen op internet, op de marketingcommunicatie en op internet advertising. Kortom, houd dit verschijnsel in de gaten.

 

 

Lees de andere onderdelen van dit artikel over:
- wat zijn rss-feeds, een uitleg
- wat heb je als ontvanger nodig (rss-reader)
Kortom, wat komt er praktisch gezien kijken bij een rss-feed.

En misschien ook interessant:
- Newsfeeds (rss-feeds): kansen voor internet marketing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Handige tips voor het solliciteren
Een CV maken: gebruik deze checklist

Wil je een CV maken, houd dan deze checklist bij de hand. Dan weet je zeker dat je niets vergeet....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Handige tips voor het solliciteren Een CV maken: gebruik deze checklist.

Naar de bovenkant van

'RSS-feed biedt voordeel voor iedereen'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Impact RSS op internet communicatie mogelijk enorm RSS-feed biedt voordeel voor iedereen', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.