De Visitekaartje-Checklist
Een visitekaartje moet alleen de allerbelangrijkste informatie bevatten. Maar die moet dan ook tot de allerlaatste komma en punt correct zijn. Hier een checklist om beslist geen items te vergeten.
Het visitekaartje: wat moet erop?
Voordat je aan het feitelijke ontwerpen van een visitekaartje begint, is het goed om voor de zekerheid even helder te krijgen wat er allemaal op de business card moet komen te staan. Vooral de opdrachtgever moet hier helder over zijn. Immers, wanneer het visitekaartje ontwerp bijna af is, wordt het voor de vormgever lastig om nog elementen toe te voegen of te wijzigen. Toch is het in de praktijk beslist niet ongewoon dat een opdrachtgever op het laatste moment nog bedenkt dat er toch nog een payoff, tekst, thuisadres, extra telefoonnummer, foto of iets dergelijks op moet. En dan begint voor de vormgever het gesleutel opnieuw. Daarom hier voor de zekerheid een checklistje met wat 'open deuren' die in ieder geval een hoop 'gedoe' kunnen voorkomen.
Mogelijke inhoud van een visitekaartje
Op een business card zou je als 'eigenaar' de volgende items kunnen zetten:
- de naam van je bedrijf/organisatie;
- je eigen naam (incl. eventuele titels en al of niet met voornaam erbij);
- je telefoonnummers op de zaak, mobiel en eventueel thuis. Het is twijfelachtig of je je privénummer op je visitekaartje moet zetten. Dat suggereert een lage status (‘altijd te storen’). Is het nodig, zet het er dan liever in bijzijn van je gesprekspartner zelf op. Dan maakt het juist een geweldig goede (want persoonlijke) indruk;
- het faxnummer;
- de internet gegevens (website en e-mail adres);
- eventuele andere telefoonnummers (helpdesk, gratis nummers etc.);
- de adresgegevens;
- het logo;
- de payoff (de bedrijfs’leus’);
- een korte samenvatting van diensten en producten;
- speciale informatie: aanbiedingen, een reclame- of pr-boodschap (bijvoorbeeld een filosofische tekst);
- schrijfruimte, zodat je zelf voor een ander er iets op kunt schrijven;
- extraatjes, zoals een liniaal, een kalender, een conversietabel voor munteenheden e.d.
Niet al deze onderdelen móeten erop, maar kies wel bewust wat je wel en niet op je visitekaartje wilt zetten. En een tip in het algemeen: houd je in, want een visitekaartje als een zoekplaatje geeft een totaal verkeerde boodschap.
Misschien ook interessant:
- Tien ontwerptips voor de beste visitekaartjes
- Marketing-tips voor visitekaartjes: optimaal ontwerpen voor je marketing
Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:
Jobtips communicatie vacatures
Een 'vacature communicatiemedewerker' vind je zó op internet. Maar een paar goede tips en wat hulp kunnen geen kwaad. ...
Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Jobtips communicatie vacatures.